Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:09:22Z
dc.date.available2013-03-12T13:09:22Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-05-15en_US
dc.identifier.citationJohnsrud, Mari Gun. Mestring, utfordringer og dans . Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31473
dc.description.abstractSammendrag Oppgavetittel Mestring, utfordringer og dans - en kvalitativ studie av hvordan fire ungdommer har dansen som mestringsarena. Bakgrunn og formål Denne oppgaven har tatt for seg hvordan dans kan fungere som et mestringsområde for ungdommer. Bakgrunnen for oppgaven kommer fra min personlige interesse, utdannelse og undervisning innenfor dans. Der har jeg ulike erfaringer med hvordan danseelever opplever mestring. Gjennom flere år med danseundervisning har jeg fått en stor interesse for hvordan elevene jeg underviser, opplever mestring. Jeg ønsket å få vite mer om elever kan oppleve mestring på samme måte på skolen som på dansingen. I tillegg har jeg vært nysgjerrig på hvordan ungdommene mener at lærere og foreldre kan bidra til at elevene skal oppleve mestring. Ut i fra denne bakgrunnen jobbet jeg videre med tematikken og endte opp med å intervjue ungdommer som går på danselinje på videregående skole. Formålet med oppgaven har vært å høre ungdommenes egne erfaringer rundt mestring og dans og trekke konklusjoner ut fra det. Jeg har ønsket å ha fokus på ungdommene og hva de selv mener har vært viktig for at de skal oppleve mestring. I tillegg har jeg ønsket å få et innblikk i hva som ikke fremmer mestring. Det er ønskelig at studiet kan bli en kilde til mer kunnskap for lærere, spesialpedagoger og andre ansatte innenfor både den ordinære skolen og danseskoler. Jeg vil argumentere for at temaene som blir belyst i oppgaven er like viktige for alle som jobber med barn og unge, uavhengig av hvor man arbeider. Problemstilling og forskningsspørsmål Følgende problemstilling vil bli belyst i oppgaven: Hvordan kan dans fungere som et middel for at ungdommer skal oppleve mestring? For å utdype og belyse denne problemstillingen har jeg utarbeidet tre forskningsspørsmål: - Hvilke mestringserfaringer har ungdommene opplevd gjennom dansen, og hvordan beskriver de disse erfaringene? - Hvordan beskriver ungdommene forholdet til pedagoger og lærere i henholdsvis dans og teorifag? - Hvordan beskriver ungdommene at egen relasjon til teorilærere, dansepedagoger og foreldre, har betydning for deres mestringsopplevelser? Metode Studien er gjennomført som en kvalitativ intervjuundersøkelse. Fire ungdommer som går på danselinje på videregående skole er intervjuet ved hjelp av et semisturukturert intervju. Intervjuguiden ble utarbeidet med utgangspunkt i oppgavens overordnede problemstilling og de tre forskningsspørsmålene. I etterkant av intervjuene ble alt materialet transkribert fra muntlig tale til skriftlig tekst. Analysen av materialet ble gjennomført ved hjelp av en fenomenologisk-hermeneutisk fremgangsmåte. Funn Denne studien viser først og fremst at det er viktig å oppleve mestring. Det er verdt å merke seg at ungdommene som ble intervjuet, har opplevd å mestre mye gjennom dansen, og dette har de hatt mye glede og hjelp av. Ungdommene har fått støtte fra foreldre og dansepedagoger, og de fremstår som trygge og fornøyde. Flere av ungdommene forteller at de ikke opplever den samme støtten og engasjementet fra lærerne i teorifag på skolen, som hos danselærerne. De mente selv at de ville ha vært mer motiverte for “vanlig skole” dersom lærerne hadde vært flinkere til å engasjere dem. For ungdommene har det vært viktig å ha dansen som deres spesielle mestringsområde. Dette vil kunne sies å være viktig for alle barn og unge, og det er avgjørende at alle har minst et område hvor de erfarer mestring. For lærere og pedagoger er det viktig å ha kunnskap rundt hvor mye det å mestre betyr for elever. Lærere skal fungere som motiverende og samlende personer, og alle skal føle at de opplever mestring. Motivasjon og mestring henger også tett sammen. Dersom man er motivert for en aktivitet, vil man sannsynligvis føle at man mestrer den bedre enn hva man gjør i de tilfellene hvor motivasjonen uteblir. I oppgaven har jeg rettet fokus mot nye valgfag som skal innføres i skolen. Dersom disse fagene fungerer slik hensikten er, har lærere her en mulighet til å jobbe med mestringsfølelsen hos elevene sine.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleMestring, utfordringer og dans : en kvalitativ studie av hvordan fire ungdommer har dansen som mestringsarenaen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-09-17en_US
dc.creator.authorJohnsrud, Mari Gunen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Johnsrud, Mari Gun&rft.title=Mestring, utfordringer og dans &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-31413en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo162415en_US
dc.contributor.supervisorMiriam Donath Skjørtenen_US
dc.identifier.bibsys122642902en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31473/2/Masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata