dc.description.abstract | Bakgrunn og formål:
Bakgrunnen for valg av oppgave er egen interesse for organisasjonsutvikling samt eget arbeid som PPT-veileder i skoler som implementerer LP modellen.
Hensikten med oppgaven er ikke å evaluere hverken skolene eller programmet, men å identifisere og forklare handlinger og hendelser i lys av organisasjonsteori. Ledelsens rolle er i fokus. For å få data fra praksisfeltet velger jeg å intervjue rektorer, både som referenter fra utviklingen på sin skole, men også i forhold til deres ledelse av utviklingsprosjektet.
Problemstilling:
Hva er skolelederes erfaringer med organisasjonsutvikling ved bruk av LP-modellen?
Teori
Teorien kommer fra feltet organisasjonsutvikling. Innefor dette har jeg valgt å trekke frem følgende områder: faser i endringsarbeidet, ledelse, kultur, læring samt hemmende og fremmende faktorer. I tillegg gis en beskrivelse av LP modellen.
Metode
Oppgaven har et fenomenologisk og hermeneutisk utgangspunkt. Jeg har valgt en kvalitativ forskningsdesign, med semistrukurert intervju som metode. Jeg har foretatt et strategisk utvalg av informanter, hvor kravet var at rektorene skulle ha vært tilsatt som rektor på skolen under hele prosessen fra initiering, gjennom implementering og videre i institusjonaliseringsfasen, dvs. fire år. I analyseprosessen benyttet jeg kategoribasert analyse.
Resultat og konklusjoner
Alle tre rektorer opplever at implementeringen av LP modellen har bidratt til en positiv utvikling av organisasjonen. Organisasjonsutvikling har jeg definert til å handle om å øke organisasjonens problemløsningsevne og evnen til fornyelse. Gjennom mine analyser av ulike områder innenfor organisasjonsutvikling, finner jeg hold for at skolene har økt sin problemløsningsevne, og de har økt sin evne til fornyelse. I tillegg vil jeg vektlegge at rektorene rapporterer at skolene har opplevd organisasjonslæring, og at dette kommer til uttrykk ved nye holdninger fra lærerne som viser seg i uttalelser og i handlinger. Dette er tegn på at skolekulturen er endret. Alle tre rektorene uttrykker positive erfaringer med bruken av LP modellen og er fornøyd med at de satte i gang LP arbeidet ved skolene sine.
Alt i alt ser det ut til at følgende suksessfaktorer ser ut til å ligge til grunn for en vellykket organisasjonsutvikling i disse skolene, da de er felles for alle tre skolene: en sterk og engasjert ledelse, tydelige mål fra ledelsens side, dedikerte medarbeidere i styringsgruppa, lojalitet mot implementeringsprogrammet, en god og strukturert plan, god integrering av fagdager, samt at skolene brukte lang tid på initieringsprosessen. Faktorer som derimot ut i fra mitt materiale ikke ser ut til å ha hatt så stor betydning for å lykkes med prosessen, siden det er håndtert ulikt på skolene er: på hvilken måte rektorene var deltagende i selve lærergruppene, om assistenter/deltidslærere var med eller ikke, skolens kultur før implementeringen. Jeg vil påpeke at disse enkeltfaktorene ikke kan ses på hver for seg, siden de er del av en kontekst og påvirker hverandre. Det betyr at man ikke kan si at disse enkeltfaktorene ikke er viktige, men det kan hende at suksessfaktorenes samspill dempet betydningen av de andre faktorene. | nor |