Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:10:38Z
dc.date.available2013-03-12T13:10:38Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-11-14en_US
dc.identifier.citationJaksland, Hege Iren Klausen. En lærende skole. Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31455
dc.description.abstractBakgrunn og formål: Bakgrunnen for valg av oppgave er egen interesse for organisasjonsutvikling samt eget arbeid som PPT-veileder i skoler som implementerer LP modellen. Hensikten med oppgaven er ikke å evaluere hverken skolene eller programmet, men å identifisere og forklare handlinger og hendelser i lys av organisasjonsteori. Ledelsens rolle er i fokus. For å få data fra praksisfeltet velger jeg å intervjue rektorer, både som referenter fra utviklingen på sin skole, men også i forhold til deres ledelse av utviklingsprosjektet. Problemstilling: Hva er skolelederes erfaringer med organisasjonsutvikling ved bruk av LP-modellen? Teori Teorien kommer fra feltet organisasjonsutvikling. Innefor dette har jeg valgt å trekke frem følgende områder: faser i endringsarbeidet, ledelse, kultur, læring samt hemmende og fremmende faktorer. I tillegg gis en beskrivelse av LP modellen. Metode Oppgaven har et fenomenologisk og hermeneutisk utgangspunkt. Jeg har valgt en kvalitativ forskningsdesign, med semistrukurert intervju som metode. Jeg har foretatt et strategisk utvalg av informanter, hvor kravet var at rektorene skulle ha vært tilsatt som rektor på skolen under hele prosessen fra initiering, gjennom implementering og videre i institusjonaliseringsfasen, dvs. fire år. I analyseprosessen benyttet jeg kategoribasert analyse. Resultat og konklusjoner Alle tre rektorer opplever at implementeringen av LP modellen har bidratt til en positiv utvikling av organisasjonen. Organisasjonsutvikling har jeg definert til å handle om å øke organisasjonens problemløsningsevne og evnen til fornyelse. Gjennom mine analyser av ulike områder innenfor organisasjonsutvikling, finner jeg hold for at skolene har økt sin problemløsningsevne, og de har økt sin evne til fornyelse. I tillegg vil jeg vektlegge at rektorene rapporterer at skolene har opplevd organisasjonslæring, og at dette kommer til uttrykk ved nye holdninger fra lærerne som viser seg i uttalelser og i handlinger. Dette er tegn på at skolekulturen er endret. Alle tre rektorene uttrykker positive erfaringer med bruken av LP modellen og er fornøyd med at de satte i gang LP arbeidet ved skolene sine. Alt i alt ser det ut til at følgende suksessfaktorer ser ut til å ligge til grunn for en vellykket organisasjonsutvikling i disse skolene, da de er felles for alle tre skolene: en sterk og engasjert ledelse, tydelige mål fra ledelsens side, dedikerte medarbeidere i styringsgruppa, lojalitet mot implementeringsprogrammet, en god og strukturert plan, god integrering av fagdager, samt at skolene brukte lang tid på initieringsprosessen. Faktorer som derimot ut i fra mitt materiale ikke ser ut til å ha hatt så stor betydning for å lykkes med prosessen, siden det er håndtert ulikt på skolene er: på hvilken måte rektorene var deltagende i selve lærergruppene, om assistenter/deltidslærere var med eller ikke, skolens kultur før implementeringen. Jeg vil påpeke at disse enkeltfaktorene ikke kan ses på hver for seg, siden de er del av en kontekst og påvirker hverandre. Det betyr at man ikke kan si at disse enkeltfaktorene ikke er viktige, men det kan hende at suksessfaktorenes samspill dempet betydningen av de andre faktorene.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleEn lærende skole : Organisasjonsutvikling gjennom bruk av LP-modellen. Intervju med rektorer.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-01-24en_US
dc.creator.authorJaksland, Hege Iren Klausenen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Jaksland, Hege Iren Klausen&rft.title=En lærende skole&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-30096en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo142095en_US
dc.contributor.supervisorPeer Møller Sørensenen_US
dc.identifier.bibsys120134810en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31455/2/Enxlxrendexskole.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata