Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:16:33Z
dc.date.available2013-03-12T13:16:33Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-11-11en_US
dc.identifier.citationRuud, Kjersti. Jakten på de gode løsningene. Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31452
dc.description.abstractBakgrunnen for oppgaven er mine vekslende erfaringer med samarbeidet mellom spesialpedagogiske team i skolen (SPT) og deres PPT- kontor, samt positive erfaringer fra praksisopphold ved et annet PPT-kontor. Formålet med oppgaven er å se på hvilke positive grep som har blitt gjort for å utvikle et godt samarbeid mellom SPT og PPT, og hvilke kriterier og gode løsninger jeg finner her. På grunnlag av tema, bakgrunn og formål kom jeg frem til følgende tittel og problemstilling: ”Jakten på de gode løsningene. Om kriterier for godt samarbeid mellom spesialpedagogiske team og pedagogisk psykologisk tjeneste”. Teorikapittelet viser til lov og forskrifter som både direkte og indirekte styrer PP-tjenesten gjennom Håndboken for PP-tjenesten 2001, og med veiledningshefte om spesialundervisningen i grunnskolen 2004. Videre relevant teori er forskning av Kari Martinsen, Hilton Davis, E. O. Eriksen og Jan Spurkeland. De er opptatt av spørsmål som: Hvordan vi ser på hverandre i et samarbeid, hvilke modeller vi kan dra nytte av for å utvikle et godt samarbeidsklima, hva relasjonsbygging har å si og hvordan vi kan få hjelp til å utvikle en god dialog. SAMTAK, et nasjonalt kompetanseutviklingsprogram for PPT og skoleledere, har gitt hjelp til kommunene ved å sette lys på hvordan PPT og skolen skal vektlegge arbeidet sitt på systemnivå mer enn på individnivå. Om det har skjedd endringer hos PPT og i skolen etter SAMTAK, viser også nyere forskning hos Ingrid Fylling. I oppgaven går jeg mer innenfor veggene i skolen og ser på hvorvidt det har skjedd en positiv utvikling i samarbeidet mellom SPT og PPT. Metodedelen viser hvordan det kvalitative intervjuet blir brukt. Der legges det vekt på åpne spørsmål til samtale, semistukturert intervju, og informantene kan få gi sine svar gjennom tykke beskrivelser. Verdifull teori finner vi hos Monica Dalen, Steinar Kvale og Edvard Befring. Analysedelen bruker intervjuguiden som inndeling i tre tema, som er bakgrunnen for oppbyggingen av selve analyse- og drøftingskapittelet: Tema 1: PP-tjenesten sin organisering av samarbeidet i forhold til skolen og omvendt. Daglig leder sitt ansvarsområde i dette forholdet. Tema 2: Samarbeid eller samhandling? Tema 3: Mulige løsninger eller tiltak? Drøftingene legger vekt på å sees i sammenheng med teorien. Hvert tema blir drøftet hver for seg. I dataene fra intervjuundersøkelsen vises kriterier og gode løsninger i samarbeidet mellom SPT og PPT. Resultatene viser at skole og PPT ser ulikt på hverandre når det gjelder hvorvidt det har skjedd endringer i samarbeidet de siste årene. Undersøkelsen viser for øvrig at det har skjedd endringer hos begge parter, om enn noe ulikt. Videre kommer det frem mange gode løsninger i samarbeidet og begge parter kom med klare viktige kriterier for å videreutvikle et godt samarbeid. Ved veis ende avslutter jeg med en oppsummering av funnene og konkluderer med hva som er kriteriene og de gode løsningene i et godt samarbeid, samt endringer i samarbeidet de siste årene.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleJakten på de gode løsningene : Om kriterier for godt samarbeid mellom spesialpedagogiske team og pedagogisk psykologisk tjenesteen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-01-25en_US
dc.creator.authorRuud, Kjerstien_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Ruud, Kjersti&rft.title=Jakten på de gode løsningene&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-29974en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo141375en_US
dc.contributor.supervisorLinda Arnesenen_US
dc.identifier.bibsys120180898en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31452/3/kjerstiruud.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata