Abstract
Problemstilling
Dette er en litteraturstudie som tar for seg bruk av konkreter i matematikkundervisningen. Problemstillingen er:
Hva sier forskningslitteratur om bruk av konkreter i matematikkundervisningen?
Datamaterialet har ulike tilnærminger til bruk av konkreter. Det er variert alder i utvalgene og materialet kan gi oss et flerspektret bilde på hvordan konkreter virker inn på læring.
Metode og materiale
Vi benyttet oss av formålstjenelig, eller skjønnsmessig utvalg hvor vi hadde ulike kriterier for valg av forskningslitteratur. Fem ulike artikler dannet datamaterialet vårt. Vi hadde til hensikt å få et bredt innblikk i hvordan konkreter kan brukes, og hvordan de virker inn på læring av matematiske begreper og konsepter.
Resultater og konklusjon
Forskningen er tvetydig og innehar både positive og negative sider. Konkreter ser ut til å ha en positiv effekt på barns ervervelse av matematikkforståelse. Det kan imidlertid se ut som det i større grad bør tas hensyn til hvordan konkretene ser ut og hvordan læreren bruker dem. Konkreter med irrelevante elementer kan avlede eleven fra forståelse. Dersom konkreter ikke er relevante for overføring fra konkret til abstrakt forståelse, kan konkretene ha en svekkende funksjon. De kan derimot ha en profitterende effekt dersom konkretene er relevante uten for mye avledende egenskaper. Det bør tas individuelle hensyn i forhold til hvor ofte konkretene brukes, hva slags konkreter som anvendes eller didaktiske tilnærminger. Konkreter har også en påvirkning på motivasjon. Det er forskningsmessig usikkerhet rundt hvilken effekt konkreter har. Det kan se ut til å være behov for mer forskning på området.