Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:12:56Z
dc.date.available2013-03-12T13:12:56Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-05-30en_US
dc.identifier.citationLindbråten, Audun. IKT og matematikkvansker. Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31423
dc.description.abstractDenne masteroppgaven setter fokus på hvordan IKT benyttes i matematikkundervisningen og hvilke erfaringer lærerne har gjort seg i forbindelse med dette. Særlig legges det vekt på hvordan lærerne oppfatter de matematikksvake elevenes utbytte av IKT-bruk i matematikkundervisningen. Basert på dette har oppgavens problemstilling fått følgende ordlyd: Hvilken oppfatning har lærerne av de matematikksvake elevenes utbytte av IKT-bruk i matematikkundervisningen? For videre å presisere har følgende underproblemstillinger blitt lagt til: -Hvordan benyttes IKT i matematikkundervisningen ved norske grunnskoler i dag, særlig i forbindelse med de matematikksvake elevene? -Hvilke erfaringer har lærerne gjort seg i sitt arbeid med IKT i matematikkundervisningen, særlig med tanke på de matematikksvake elevene? -Hvilke ønsker, tanker og ideer har lærerne om hvordan digitale hjelpemidler kan utformes for elever med matematikkvansker? Metode: Med utgangspunkt i oppgavens problemstilling og omfang har jeg valgt å gjennomføre en spørreundersøkelse, nærmere bestemt en nettbasert spørreundersøkelse. På denne måten kan jeg raskt og enkelt nå ut til et stort utvalg. Innsamling av data og senere databehandling kan betydelig forenkles i forbindelse med bruk av nettbaserte surveyløsninger. Dette kommer innunder betegnelsen “kvantitativ metode”. Videre kan den betegnes som en ikke-kausal, empirisk-deskriptiv undersøkelse (Lund, 2002). Den tar ikke for seg kausale hypoteser, men forsøker å beskrive hendelser, holdninger og oppfatninger. Hovedresultater: Hovedresultatene fra denne undersøkelsen viser at det blant lærerne i undersøkelsen er en svært stor tiltro til at IKT gir et godt læringsutbytte for elever med matematikkvansker. Videre kommer det frem at det benyttes mye IKT i matematikkundervisningen i dag, særlig blant lærere som har fokus på å tilpasse egne IKT-opplegg for de matematiksvake elevene. Det ser ut til at tilgangen på fungerende IKT-utstyr er en avgjørende faktor for IKT-bruken. De fleste som ikke benytter IKT oppgir dårlig tilgang og dårlig utstyr som en av grunnene til at de ikke benytter IKT i matematikkundervisningen. I undersøkelsen kan det også spores en generell positiv innstilling til tanken om å utvikle programvare spesielt tilpasset de matematikksvake elevene. Det er stor oppslutning om denne ideen og mange av lærerne i undersøkelsen kommer med lange og vel begrunnede innspill til hvordan dette kan utformes.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleIKT og matematikkvansker : hvilken oppfatning har lærerne av de matematikksvake elevenes utbytte av IKT-bruk i matematikkundervisningen?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-09-09en_US
dc.creator.authorLindbråten, Audunen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Lindbråten, Audun&rft.title=IKT og matematikkvansker&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-28708en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo126617en_US
dc.contributor.supervisorLage Jonsborgen_US
dc.identifier.bibsys114243549en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31423/1/Master_Audun_Lindbraaten.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata