Abstract
Noen barn utvikler ikke talespråket som forventet, og det vil kunne påvirke muligheten til å kommunisere og samhandle med andre. Tegn til tale er en metode som er ment for å utvikle språkferdigheter og fremme kommunikasjon, og er et vanlig spesialpedagogisk tiltak i barnehagen. Det er nå et stadig økende fokus på tilpasset opplæring innenfor ordinært barnehagetilbud, og dette betyr blant annet at barnehagepersonell i mange barnehager skal tilrettelegge for opplæringen for barn som har behov for et supplement til talen. Min problemstilling for denne oppgaven har vært: ” Hvordan brukes tegn til tale i barnehagen, med barn som har behov for supplerende kommunikasjon”. Formålet med denne studien er å øke kunnskapen og forståelsen rundt hvilke aspekter som er viktig når vi tar i bruk tegn til tale som supplerende kommunikasjon i barnehagen. Jeg valgte å ta i bruk et kvalitativt forskningsdesign for mitt prosjekt. I innhenting av data så jeg det som hensiktsmessig å foreta observasjoner, med videostøtte.
Some children do not develop spoken language as expected, and that may affect their ability to communicate and interact with others. Signs of speech are a method that is intended to develop language skills and promote communication. It is an increasing focus on educational needs in regular kindergarten programs, and this means that day-care personnel in many kindergartens have to facilitate education for children who need a supplement to speech. My question for this project has been: "How are signs of speech used in kindergarten, with children who need augmentative communication.” The purpose of this study is to increase knowledge and understanding about what aspects are important when we use signs of speech as augmentativ communication in kindergarten. I chose to use a qualitative research design for my project. In collecting data, I saw it appropriate to make observations, with video support.