Abstract
Tidlig kommunikasjon forekommer i samspill, der sanser, følelser, mimikk og gester blir anvendt som uttrykksmåter. Dette kommunikative samspillet foregår ved bruk av ferdigheter innenfor blant annet imitasjon, intersubjektivitet, turtaking og felles oppmerksomhet. Barn med autisme kan imidlertid streve med å utvikle tidlige kommunikasjons-ferdigheter. På bakgrunn av denne kunnskapen, og gjennom eget arbeid med barn med autisme, var det ønskelig å få større innsikt i hvordan det blir arbeidet med tidlig kommunikasjonsutvikling hos barn med autisme. Ettersom tidlig kommunikasjonsutvikling forutsetter et samspill, har formålet med denne undersøkelsen vært å se hvordan pedagoger utfører dette arbeidet gjennom en samspillorientert tilnærming i barnehagen. Pedagogene var her delt i to grupper, bestående av spesiallærere som arbeidet direkte med barna, og veiledere som hadde en veilederfunksjon i forhold til spesiallærerne. Dette ble foretatt ved bruk av kvalitative forskningsintervju som metode.
Early communication occurs in interactions, where perception, emotions, mimicry and gestures are used as forms of expressions. This communicative interaction takes place through the use of skills in fields such as imitation, intersubjectivity, reciprocity and joint attention. Children with autism may however struggle to develop early communication skills. Based on this knowledge, and through experience from my own practice in working with children with autism, it was desirable to gain greater insight into how work with early communication skills with children with autism are done. Since development within early communication skills requires interaction, the purpose of this study was to see how teachers perform this work through an interaction-oriented approach in the kindergarten. This study was conducted using qualitative interview as research method.