Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:15:56Z
dc.date.available2013-03-12T13:15:56Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-05-19en_US
dc.identifier.citationTomtum, Kaja Steen. Evnen til å se mulighetene. Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31386
dc.description.abstractBarn med utviklingshemning og vennskap i barnehagen. Bakgrunn og formål Trenger barn vennskap? Hvorfor bør man jobbe for at barn skal få venner i barnehagen? Jeg er utdannet førskolelærer, og jeg har erfart hvor viktig det er for barn å oppleve vennskap. Vennskap er blant annet grunnleggende for å oppleve trivsel og kvalitet i hverdagen. De fleste barn i Norge går i barnehage. Det er her de treffer jevnaldrende. Noen barn har vanskeligere for å få venner enn andre, dette gjelder blant annet barn med utviklingshemning. Pedagogene har ansvar for at alle barn i barnehagen skal være en del av fellesskapet, samtidig som hvert barn skal oppleve å bli sett. Måten det blir lagt til rette for samspill og felles opplevelser i barnehagen vil kunne påvirke barnas mulighet til å oppleve vennskap. Et ønske er at denne oppgaven kan fungere som et teoretisk bidrag, samtidig som den kan fungere som et oppslag med praktiske tips for tilrettelegging for vennskap. Problemstilling Jeg har valgt to problemstillinger. Det er lagt størst vekt på den første av disse to. På hvilken måte legges det til rette for at barn med utviklingshemning skal oppleve vennskap i barnehagen? Hvordan kan vennskap hos barn med utviklingshemning komme til syne i barnehagen? Metode I denne undersøkelsen er det benyttet et kvalitativt forskningsdesign. Metoden som er benyttet er intervju. Utvalget består av seks informanter som arbeider som pedagogiske ledere i fem forskjellige barnehager. Alle informantene har barn med mild eller moderat grad av utviklingshemning i sin barnegruppe. Jeg foretok semistrukturerte intervjuer, og alle intervjuene ble tatt opp på diktafon. Senere ble alle lydfilene lagt inn i et dataprogram som heter Nvivo, og der transkriberte jeg alle intervjuene. Resultater og konklusjon Denne oppgaven viser hvor komplekst og mangesidig begrepet vennskap er. Et vennskap er gjensidig og frivillig, det er preget av likhet og glede. Samtidig kan man si at alle vennskap er unike (Greve, 2007) og at det ikke finnes noen standarder for hvordan et vennskap skal være (Dunn, 2004). Dermed kan vennskap være svært forskjellige. Denne oppgaven viser at barn med utviklingshemning kan oppleve vennskap, men at disse vennskapene kan være annerledes enn andre vennskap. Allikevel vil jeg si at de kan kalles vennskap så lenge de er basert på gjensidighet, glede og en felles interesse. Når vennskapsbegrepet er så vidt og komplekst, så har vi ingen rett til å si at det ikke er et vennskap bare fordi alle kriteriene ikke er tilstede. Det er mange grunner til at det er viktig for barn å oppleve vennskap. Vennskap fører til en positiv sosial utvikling, selvsikkerhet og trygghet hos barn. I tillegg sies det at vennskap er nøkkelen til kvalitet i barns liv (Dunn, 2004). Opplevelsen av vennskap kan føre til god sosial utvikling (Ruud, 2010). Det viser seg å være en sammenheng mellom sosial kompetanse og vennskap, men om det er vennskap som fører til utvikling av sosial kompetanse eller om det er god sosial kompetanse som gjør at barnet lettere får venner er usikkert. Vi skal se at barn med utviklingshemning har en annerledes eller senere utvikling enn andre barn, noe som fører til at de sjeldnere inngår i vennskap enn andre barn. Det kan være vanskeligere å inngå i vennskap fordi barn med utviklingshemning ofte ikke har de ferdighetene eller den forståelsen som kreves i ulike samspillssituasjoner. Dette er ferdigheter barna kan lære, og det er de voksnes ansvar å sørge for å hjelpe barna med dette. I denne oppgaven skal vi se flere eksempler på at det er vanskelig, men også eksempler på barn med utviklingshemning som inngår i en vennskapsrelasjon. Tilrettelegging i barnehagen kan foregå på forskjellige måter. Det blir sett på blant annet enetrening, individuell tilpasning, tegn til tale, samarbeid og informasjon/åpenhet. Pedagogene i barnehagen har ansvaret for å sørge for at det blir lagt til rette slik at hvert enkelt barn kan oppleve vennskap. Kunnskap om hvor viktig vennskap er vil forhåpentligvis føre til at det blir lagt vekt på at alle barn, også barn med utviklingshemning, skal oppleve vennskap i barnehagen i fremtiden.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleEvnen til å se mulighetene : barn med utviklingshemning og vennskap i barnehagenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-04-02en_US
dc.creator.authorTomtum, Kaja Steenen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Tomtum, Kaja Steen&rft.title=Evnen til å se mulighetene&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-28801en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo123835en_US
dc.contributor.supervisorKristin Pedersenen_US
dc.identifier.bibsys121158942en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31386/2/Evnenxtilxxxsexmulighetene.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata