Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:09:42Z
dc.date.available2013-03-12T13:09:42Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-12-07en_US
dc.identifier.citationÅnestad, Hanne Regine Aas. Ordforråd hos for tidlig fødte barn. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31375
dc.description.abstractBakgrunn, formål og problemstilling Premature barn og deres utvikling er de siste tiårene blitt et svært aktuelt tema innenfor forskningen. Dette er ikke fordi det fødes så mange flere premature barn nå enn før, men fordi så mange flere av dem får en sjanse til å leve opp. Mye har skjedd innenfor nyfødtmedisinen, og man klarer å redde mange flere barn. Dette vekker spørsmål om hvordan det går med disse barna når de blir eldre. Utvikler de seg som andre barn, eller vil den vanskelige starten gi dem utfordringer videre i oppveksten? Dette har særlig vekket min interesse for hvordan disse barna mestrer språk, og da spesielt ordforråd. Oppgaven min tar utgangspunkt i følgende problemstilling: ”Avviker premature barns ordforråd fra fullbårne barns, og i så fall, i hvilken grad og hvordan?” Metode Problemstillingen blir besvart gjennom et litteraturstudium. Denne metoden er valgt med utgangspunkt i problemstillingen, med den hensikt å kunne bringe sammen og analysere noe av den kunnskapen som allerede finnes i forhold til premature barn og språk. Datamaterialet som ble samlet inn bestod av forskningsartikler. Hovedfunn og konklusjoner fra oppgaven De mest fremtredende funnene i denne undersøkelsen er at samtidig som at mange premature barn ser ut til å ha en normal tilegnelse av ordforråd er det også mange som støter på vansker både i forhold til ordforrådets størrelse og dets sammensetning. Det ble funnet at en større prosentandel av de premature barna enn de fullbårne hadde svært små ordforråd. Videre ble det funnet flere spesifikke, men gjerne subtile ulikheter mellom ordforrådene til premature og fullbårne barn. Dette understreker viktigheten av å følge premature barns språkutvikling nøye for å plukke opp eventuelle vansker de måtte ha. Samtidig belyser funnene et behov for ytterligere forskning på dette området, da særlig med eldre barn inkludert.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleOrdforråd hos for tidlig fødte barn : en litteraturstudieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-03-10en_US
dc.creator.authorÅnestad, Hanne Regine Aasen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Ånestad, Hanne Regine Aas&rft.title=Ordforråd hos for tidlig fødte barn&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-27008en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo109575en_US
dc.contributor.supervisorHeidi Mjelve og Reidun Tangenen_US
dc.identifier.bibsys111987415en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31375/1/HannexReginexAasxxnestadxmasteroppgavexixspesialapedagogikk.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata