dc.date.accessioned | 2013-03-12T13:09:24Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T13:09:24Z | |
dc.date.issued | 2010 | en_US |
dc.date.submitted | 2010-11-29 | en_US |
dc.identifier.citation | Tandstad, Hilde Karine. "Ikke lett å være svaksynt". Masteroppgave, University of Oslo, 2010 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/31372 | |
dc.description.abstract | Trivsel har i en årrekke stått sentralt i undersøkelser som generelt er rettet mot elever i
videregående skole. Elever som er svaksynte i videregående skole er en uensartet og
lavfrekvent gruppe. Lite forskning er knyttet til denne ungdomsgruppen i Norge. Formålet
med undersøkelsen har vært å få mer kunnskap om hvordan svaksynte elever trives i
videregående skole, og hvilke synspedagogiske utfordringer som kan ligge i dette.
Problemstilling
I hvilken grad trives elever som er svaksynte i videregående skole faglig og sosialt i forhold til
sine medelever, og hvilke behov for synspedagogisk bistand indikerer dette?
Metodisk tilnærming og teoretisk grunnlag
Survey er valgt som design, basert på en kvantitativ, deskriptiv tilnærming. Primærutvalget
(P) består av 23 elever som er svaksynte i videregående skole. Prosjektet inkluderer en
kontrollgruppe (K) på 45 elever. Et eget spørreskjema er laget for denne undersøkelsen, med
felles mal for begge grupper, supplert med synsspesifikke spørsmål til elevene som er
svaksynte. Skjemaet inneholder òg åpne enkeltspørsmål. Ut fra en modell er det til drøftingen
utarbeidet samlevariabler (additive indekser). Disse inngår som dimensjoner ved faglig og
sosial trivsel, og gir grunnlag for å beregne gjennomsnittsverdier for variablene for
enkeltelever eller grupper. Det statistiske dataprogrammet SPSS har blitt brukt som verktøy
for å analysere svar fra informantene.
Begrepet ”trivsel” defineres og operasjonaliseres. Det vises til teori og forskning knyttet til
trivsel og ungdom. Svaksynthet defineres og begrepet ”i videregående skole” gis innhold.
Synets betydning for sentrale dimensjoner ved trivsel på skolen gjennomgås, og mulige
konsekvenser av svaksynthet poengteres.
VI
Resultater og konklusjon
Undersøkelsen indikerer at elever som er svaksynte trives i videregående skole, og at
forholdet til lærer har stor betydning for deres trivsel. Den sosiale trivselen på skolen er bedre
enn den faglige, spesielt for gruppen av elever som er sterkt svaksynte.
Resultatene samsvarer generelt med måleresultater for kontrollgruppen. Det kan likevel ses
forskjeller mellom gruppenes måleresultater på enkelte samlevariabler. Primærgruppen synes
å ha noe lavere trivsel med medelever enn kontrollgruppen.
Selv om flere svaksynte elever synes å slite faglig, opplever de motivasjon og mestring på
høyde med kontrollelevene. At svaksynte elever har noe bedre sosial trivsel enn elevene i
kontrollgruppen, kan skyldes at skolen er deres viktigste sosiale arena, mens medelevene i
større grad også har andre arenaer å operere på.
Resultater fra enkeltelever viser at flere svaksynte elever sliter faglig og/ eller sosialt. Bedre
hjelpemidler, opplæring, metoder og tiltak knyttet til synshemmingen etterlyses, og en del
elever hadde ønsket tettere kontakt med synspedagogtjenesten. Et bilde gis også av
enkeltelever som er ensomme. I tillegg synes svaksynte elever i videregående skole å være for
dårlig forberedt på utdanning og yrkeslivet som senere venter dem. Dette synliggjøres blant
annet ved at flere bruker kort tid på lekser, de mangler jobberfaring og har liten tro på egne
muligheter videre.
Større grad av tilpasset opplæring og mer fokus på enkeltindividers behov, synes stå sentralt
for at alle elever med svaksynthet skal oppleve god faglig og sosial trivsel. Synspedagogisk
kompetanse må foreligge nærmere eleven og det miljøet svaksynte elever er del av. Det må
også legges til rette for flere sosiale arenaer som elever med svaksynthet kan være en naturlig
del av. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | "Ikke lett å være svaksynt" : skoletrivsel hos elever som er svaksynte sammenlignet med andre elever i videregående skole | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2011-03-10 | en_US |
dc.creator.author | Tandstad, Hilde Karine | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::282 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Tandstad, Hilde Karine&rft.title="Ikke lett å være svaksynt"&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-26627 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 108919 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Gunvor B. Wilhelmsen | en_US |
dc.identifier.bibsys | 111578221 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31372/1/HildexKarinexMasterxIkkexlettxxxvxrexsvaksyntx051110.pdf | |