Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:11:59Z
dc.date.available2013-03-12T13:11:59Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-11-15en_US
dc.identifier.citationNilsen, Christine. Stemmen må alltid stemme. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31367
dc.description.abstractMusikalartister er en gruppe profesjonelle stemmebrukere som er fullt og helt avhengig av stemmen i sitt yrke. De må bruke stemmen mye og i tillegg stilles det høye krav til stemmekvalitet. I deres yrkessituasjon er det mange faktorer og forhold som kan medvirke til at de kan utvikle problemer med stemmen. De kan derfor sies å være i en risikogruppe for utvikling av stemmevansker. Som logopeder kan vi bli kontaktet av individer fra denne yrkesgruppen, som søker hjelp for sine stemmevansker. For å kunne hjelpe dem på en best mulig måte, vil det være positivt å kjenne til deres arbeidssituasjon og hvilke utfordrende yrkesforhold som kan ha en innvirking på stemmen. Selv om en del artister i større eller mindre grad har kunnskap om hvordan man skal bruke stemmen og hva som er bra eller ikke bra for den, er det ikke alltid de kan ta hensyn til dette i den arbeidssituasjonen de er i. Jeg ønsket å finne ut mer om hvilke utfordrende forhold og stemmeutfordringer de opplever i sin yrkeshverdag og hvilken betydning disse har for stemmens fungering. Det kan være nødvendig å ta hensyn til dette, om man skal klare å legge til rette for en best mulig fungerende stemme for musikalartisten. Målet med oppgaven er altså å få en dypere innsikt i hvilke yrkesmessige forhold de utvalgte musikalartister ser på som viktige for at stemmen fungerer som den skal, eller hva som gjør at de kan få problemer med den. Problemstillingen jeg valgte for å undersøke dette er: Hvordan opplever musikalartister at yrkesmessige krav virker inn på stemme, stemmebruk og ivaretakelse av stemmen? Med utgangspunkt i denne problemstillingen valgte jeg en kvalitativ metode. Jeg ønsket å få en dypere innsikt i hvordan musikalartister opplever krav i sin yrkessituasjon og hvordan de mener disse virker inn på inn på stemmen. Siden jeg har noe kjennskap til det fenomenet jeg ønsket å studere, var det naturlig for meg å ta utgangspunkt i en fenomenologisk tilnærming, en tradisjon innenfor kvalitativ forskning. Her kjenner man til fenomenet man studere, men ved å samle inn data søker man å få en ny forståelse av det. I denne tradisjonen bruker man intervju for å samle inn data. Jeg valgte å intervjue seks musikalartister og la opp til et semistrukturert intervju. Etter å ha samlet inn dataene bearbeidet og analyserte jeg disse, med utgangspunkt i en fenomenologisk fremgangsmåte. Resultatene fra denne undersøkelsen viser at det er mange forhold og faktorer som kan virke inn på stemmens fungering. Likevel er det individuelle forskjeller blant informantene når de snakker om hvilke yrkesmessige krav de mener har betydning for deres stemme. Det er også variasjon fra informant til informant i forhold til hvilken innvirkning de sier at de ulike kravene har. Hvordan de takler utfordringene og hvilke strategier de har for unngå, eller komme seg igjennom perioder med dårlig stemme, er også individuelt. I tillegg er det ikke alle som mener at yrkesmessige krav har så mye å si for hvordan deres stemme fungerer. Likevel er det noen yrkesmessige krav og strategier, som i større grad blir vektlagt i intervjuene. Det at man ikke alltid kan bruke stemmen slik som man burde gjøre, blir på forkjellige måter tatt opp i intervjuene. Man må ha en allsidig stemme som kan brukes til alt og på alle måter. Dette kan i følge noen av informantene føre til at man bruker stemmen på en feil måte, noe som kan ha negative konsekvenser for stemmens fungering. Den store belastning som yrket legger på stemmen, gjør det utfordrende å ha en godt fungerende stemme. Informantene sier de må bruke stemmen uansett, selv om de er syke eller på andre måter ikke burde ha brukt den. I denne undersøkelsen er alle informantene enige om at det er ulike faktorer og forhold i yrket som kan være risikofaktorer for utvikling av stemmevansker. Ikke alle informantene har hatt så store problemer med stemmen, men alle har opplevd noe. De med lengst profesjonell karriere har hatt mer erfaring med stemmevansker. Jeg håper i denne oppgaven å gjøre både logopeder og musikalartister mer bevisste på hvilke krav som kan virke negativt inn på stemmen. Jeg tenker at bevissthet rundt dette vil være positivt i arbeidet med å forebygge og behandle stemmevansker. Dersom man ikke er bevisst på disse utfordringene og hvordan man løser dem, tenker jeg at man lettere kan utvikle problemer med stemmen.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleStemmen må alltid stemme : musikalartisters opplevelse av hvordan yrkesmessige krav virker inn på stemmenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-03-09en_US
dc.creator.authorNilsen, Christineen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Nilsen, Christine&rft.title=Stemmen må alltid stemme&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-26547en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo107959en_US
dc.contributor.supervisorPål Ericsonen_US
dc.identifier.bibsys111975778en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31367/2/Stemmenxmxxalltidxstemme-xmasteroppgavexduomal.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata