Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:15:31Z
dc.date.available2013-03-12T13:15:31Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-10-23en_US
dc.identifier.citationSundgot, Torunn Olaug. Tidlig lydproduksjon hos barn med språkvansker. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31360
dc.description.abstractBakgrunn og hensikt: Forskning viser at det er stor normal variasjon i tidspunktet for når barn utvikler talespråk. De fleste barn som er seine i oppstarten av språkutviklingen, innhenter seg i løpet av førskolealder. Dette har ført til at en ønsker å se an utviklingen hos de barna som synes seine. For barn med risiko for å utvikle språkvansker kan dyrebar tid gå tapt. Internasjonal forskning er opptatt av å finne gode markører for å skille mellom barn som sannsynlig vil innhente seg og barn som har behov for tidlig intervensjon. I denne studien ønsker jeg å rette fokus mot perioden før barnet har utviklet et talespråk. Forskning viser at barnets første ord er basert på foretrukne og godt automatiserte bablesekvenser, og at barn som tidlig etablerer stavelser er tidlig ute med å produsere ord. Ved å analysere eksisterende forskningslitteratur ønsker jeg å få oversikt over hvilke kunnskaper som finnes om tidlig lydproduksjon hos barn med språkvansker. Formålet med studien er å undersøke om barn med språkvansker skiller seg fra jevnaldrende allerede i den tidlige lydproduksjonen. Dersom dette er tilfelle bør en vurdere om tidlig lydproduksjon på sikt kan brukes som en av flere markører for å fange opp de barna som har behov for tidlig intervensjon. Dette er viktig kunnskap for fagpersoner som møter barn på de tidligste utviklingstrinnene. Studien har følgende problemstilling: Hvordan beskrives tidlig lydproduksjon hos barn med språkvansker med hensyn til • Mengde lydproduksjon • Stavelsesutvikling • Lydrepertoar Studien har fokus på perioden fra 6 måneders alder til barnet er i gang med å etablere sine første ord. Målgruppen er barn som har språkvansker som sin primære vanske. Metode: Litteraturstudie er valgt som metode. Totalt 10 studier fra perioden 1990 – 2010 utgjør datamaterialet for litteraturstudien. Studiene er valgt på bakgrunn av definerte kriterier og er identifisert gjennom systematisk søk i databasene PsycINFO, ERIC og PubMed og ved gjennomgang av en litteraturstudie om barn med sein oppstart i ordutvikling. Resultater: 8 studier omhandler Late Talkers, og 2 studier omhandler barn med Spesifikke språkvansker og Utviklingsmessig verbal dyspraksi. Late Talkers har per definisjon ikke en språkvanske, men er seine med å utvikle talespråk. Blant disse finnes det sannsynlig noen barn som får påvist en språkvanske på et seinere tidspunkt. Studiene av Late Talkers og studiene av barn med påviste språkvansker omhandler ulike perioder i den førspråklige utviklingen og kan ikke direkte sammenlignes. Funn fra studiene tyder imidlertid på at begge grupper skiller seg fra jevnaldrende i den tidlige lydproduksjonen. Det er gjort følgende funn: • Barna er mindre aktive i å produsere lyder enten i avgrensede perioder eller gjennomgående for hele den førspråklige perioden • Barn med påviste vansker har seinere oppstart av stavelsesutviklingen. Begge grupper har en større andel av enklere stavelsesstrukturer • Late Talkers og barn med Spesifikke språkvansker har færre konsonanter representert i lydrepertoaret sitt og viser hovedsakelig et forsinket utviklingsmønster En av studiene viser til gjennomgående mer positive resultat for Late Talkers som har etablert mer enn 10 ord. Lydproduksjonen til disse barna er i hovedsak tilnærmet lik barn med normal utvikling. Studien av barn med Utviklingsmessig verbal dyspraksi gir ikke opplysninger om lydrepertoar. Konklusjon: Det finnes få studier med informasjon om tidlig lydproduksjon hos barn som har språkvansker som sin primære vanske. Datamaterialet i denne litteraturstudien er av en slik karakter at det ikke kan trekkes slutninger i forhold til populasjonen. Studiene viser imidlertid til funn som gir grunnlag for å undersøke nærmere om det finnes utviklingsmønstre som kjennetegner barn med slike vansker. Barna bør sannsynlig observeres og vurderes over tid etter faste prosedyrer. Stagnasjon eller manglende utvikling av nye språklyder og stavelsesstrukturer kan være en indikasjon på en framtidig språkvanske.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleTidlig lydproduksjon hos barn med språkvansker : en litteraturstudieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-03-09en_US
dc.creator.authorSundgot, Torunn Olaugen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Sundgot, Torunn Olaug&rft.title=Tidlig lydproduksjon hos barn med språkvansker&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-26452en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo106750en_US
dc.contributor.supervisorCatrine Kvisgaard, Peer Møller Sørensenen_US
dc.identifier.bibsys111975867en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31360/1/masteroppgave-sundgot.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata