Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:16:41Z
dc.date.available2013-03-12T13:16:41Z
dc.date.issued2003en_US
dc.date.submitted2003-04-27en_US
dc.identifier.citationElvebakk, Beate. Innlæring av billed-lotto-ferdigheter for en gutt med autisme. Hovedoppgave, University of Oslo, 2003en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31356
dc.description.abstractSAMMENDRAG Tittel: Innlæring av billed-lotto-ferdigheter for en gutt med autisme Våren 02 gjennomførte jeg et intervensjonsprosjekt på en 4 ½ år gammel gutt med diagnosen atypisk infantil autisme og psykisk utviklingshemming. Formålet med intervensjonen var å lære gutten de nødvendige ferdigheter for å spille billed-lotto. Problemstillingen for prosjektet var: Kan et barn med autisme og psykisk utviklingshemming lære å spille billed-lotto? Jeg valgte å dele opp målvalget i tre delmål: A. Lære gutten å spille billed-lotto som egenaktivitet B. Lære gutten å spille billed-lotto som et sosialt spill på treningsrommet C. Overføre lotto-ferdighetene til stua, i en mer naturlig situasjon. Jeg har benyttet meg av grunnleggende prinsipper fra anvendt atferdsanalyse og andre treningsteknikker som er mye brukt overfor barn med autisme og/eller psykisk utviklingshemming. F.eks. prinsippet om feilfri læring, ulike hjelpebetingelser med avtrapping og forsterkningsteknikker. (Løvaas, 1988; Lansing, Reichler og Schopler ; 1993, Løge 1993) Prosjektet er et single-case experiment , det er altså bare et forsøksobjekt. I et slikt prosjekt ligger kontrollen i gjentatte registreringer og tester underveis i intervensjonen. (Svartdal, 1998; Barlow og Hersen, 1984) Jeg har brukt en kombinasjon av et multippel baseline design og et changing criterion design for å kunne måle effektene manipulasjonen med treningsbetingelsene har hatt på målferdighetene. Resultater fra trening og tester er framstilt i linjediagrammer, histogrammer og diagrammer som brukes ved changing criterion design og multippel baseline design. Resultatene viser at lotto-ferdigheter som egenaktivitet ble etablert etter kort tid, mens ferdighetene knyttet til billed-lotto som et sosialt spill var delvis etablert ved intervensjonens slutt. Det vil si at delmål A. og B. var nådd. Follow-up -målingene viste at delmål C., å overføre spillet til stua ble nådd etter mer trening. Resultatene av mitt prosjekt har gitt Fredrik ferdigheter som har økt hans muligheter for samspill med normalt fungerende jevnaldrende. Nå kan han spille billed-lotto med andre barn i barnehagen, med en viss tilrettelegging fra en voksen. Foreldrene har også fått positive erfaringer med Fredriks billed-lotto-ferdigheter og spiller med han hjemme.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleInnlæring av billed-lotto-ferdigheter for en gutt med autismeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2003-09-04en_US
dc.creator.authorElvebakk, Beateen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Elvebakk, Beate&rft.title=Innlæring av billed-lotto-ferdigheter for en gutt med autisme&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2003&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-6259en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo10410en_US
dc.contributor.supervisorTor Jenssenen_US
dc.identifier.bibsys03119982en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata