Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:08:43Z
dc.date.available2013-03-12T13:08:43Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-05-30en_US
dc.identifier.citationWang-Hansen, Ann Elise. Foreldrekompetanse i forhold til visuelle vansker. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31320
dc.description.abstractBakgrunn og formål Synsfunksjonen er viktig for barnets læring og utvikling. Denne funksjonen er et resultat av interaksjon mellom flere synsferdigheter. En svikt i en av disse komponentene kan potensielt skape problemer for helheten. Lesing er en sentral ferdighet i dagens samfunn. På skolen tilegner barna seg mye lærdom gjennom lesing. Jeg ønsker å sette fokus på foreldrenes kompetanse. Er de en ubrukt ressurs i forhold til å oppdage synsvansker hos egne barn? Problemstilling 1 hvilken grad kan foreldrenes vurderinger indikere vansker med lesing? Forskning viser at ekstremt premature barn i større grad enn andre, kan få visuelle vansker.Er det en tendens til at alle premature barn kan slite mere med synsvansker enn andre barn? Er det mulig gjennom spørreskjemaet å mistenke visuelle vansker som ikke er kartlagt? Det er viktig å oppdage synsvansker så tidlig som mulig for å tilrettelegge på best mulig måte. Kan foreldre bli bedre til å hjelpe egne barn konstruktivt? Problemstilling 2 Svangerskapets varighet og barnets visuelle vansker? Metode Det var hensiktsmessig å ha mange informanter med i undersøkelsen. Derfor bygger dette masterprosjektet på en kvantitativ tilnærming med spørreskjema som metode. 709 spørreskjema ble sendt ut. Informantene bestod av 259 elever fra 3.,4. og 5. klasse. Dette gir en svarprosent på 29%. Dataanalyse Datamaterialet er statistisk bearbeidet gjennom analyse ved hjelp av SPSS (Statistical Package for the Social Sciences). Dette er et dataprogram for statistisk analyse av kvantitative data. Resultatene blir fremstilt deskriptivt og grafisk i form av søyler , oversiktstabeller og diagram. Resultater Analysen av resultatene viser at det er en korrelasjon mellom avsnittene i spørreskjemaets del B) kalt ”Øyemotorikk”, ”Synsfelt, samsyn og motorikk”, ”Kontrastsyn, lysadaptasjon” og ”Leseobservasjoner” i spørreskjemaet del C) . Det kan tyde på en sammenheng mellom visuelle vansker og lesing. Jeg har tatt for meg betydningen av øyemotorikk og samsyn. Disse funnene er drøftet mot forskning, og resultatene i dette prosjektet stemmer med denne forskningen. Bakgrunnen for problemstilling nr. 2 var å se om man gjennom foreldrenes beskrivelser kunne finne visuelle vansker som ikke var påvist hos barn som er født 3-6 uker for tidlig. Informantene i denne kategorien var svært få. Av den grunn ble problemstillingen endret til å se på sammenhenger mellom visuelle vansker og fødselstidspunkt generelt. Forskningsspørsmålene er også lagt til grunn som utgangspunkt for analysen. Barn med visuelle vansker som er kartlagt, ble registrert. Deretter ble det undersøkt om foreldrenes vurderinger kunne gi grunn til å mistenke visuelle vansker hos barn hvor dette ikke er påvist. De første tallene i analysen ga ikke indikasjoner på klare forskjeller mellom fullbårne og premature i forhold til kartlagte synsvansker. Det er flere fullbårne som har vært hos lege/optiker. Det er også flere av foreldrene til de fullbårne som har svart ja på spørsmålet om de har mistenkt synsvansker hos noen av barna. Allikevel viser nærmere undersøkelser av data at det er flere premature som har visuelle vansker på de fleste felt. Det kan tyde på at det muligens er en sammenheng mellom et svangerskaps varighet og visuelle vansker. Det gir også grunn til å tro at man gjennom foreldrenes vurderinger i spørreskjemaet kan mistenke visuelle vansker hos barn hvor dette ikke er påvist. Det er viktig at foreldre og fagfolk i samarbeid kan kartlegge visuelle vansker innenfor de ”tidsfrister” som gjelder for hjernen og synets utvikling. Da kan man på beste måte tilrettelegge og sette i gang riktige tiltak for barnet.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleForeldrekompetanse i forhold til visuelle vansker : svangerskapets varighet og visuelle vanskeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-08-16en_US
dc.creator.authorWang-Hansen, Ann Eliseen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Wang-Hansen, Ann Elise&rft.title=Foreldrekompetanse i forhold til visuelle vansker&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-24880en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo103103en_US
dc.contributor.supervisorEllen Sæter Hansen og Gunvor Wilhelmsenen_US
dc.identifier.bibsys101693583en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31320/1/MasteroppgavexSynspedagogikkxAEWH_4.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata