Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:12:01Z
dc.date.available2013-03-12T13:12:01Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-05-24en_US
dc.identifier.citationÅrbogen, Marita. Alt som er positivt hjelper på enhver situasjon. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31297
dc.description.abstractFormål og bakgrunn Formålet med oppgaven var å få dypere innblikk i læreres forhold til å benytte seg av kunnskapen og de ulike metodene de får i behandling hos logoped, samt hvilke andre faktorer spiller en rolle i rehabilitering av funksjonelle stemmevansker. Kunnskap om dette kan være et nyttig fundament for arbeid med den enkelte brukers individuelle behov, krav og håndtering knyttet til behandlingsprosessen. Det kan også være med å gi en pekepinn på hensyn som bør tas i henhold til å oppnå et vellykket forebyggende arbeid blant lærere. Min problemstilling er på bakgrunn av dette: Hva har lærere som har hatt funksjonelle stemmevansker erfart som viktig i rehabiliteringsprosessen? Metode og utvalg For å få en dypere forståelse av hvordan lærere, som har hatt funksjonelle stemmevansker, erfarer denne prosessen har jeg valgt en kvalitativ tilnærmingsmåte. For å best mulig besvare problemstillingen min ønsket jeg et utvalg av informanter basert på formålstjenlige kriterier, som har en subjektiv erfaring av det tema jeg ville belyse. Informantene til denne studien måtte være lærere, som selv skal ha hatt en funksjonell stemmevanske og vært til behandling for den. For å skaffe informanter fikk jeg hjelp av flere logopeder, som var behjelpelige med å kontakte personer som hadde vært til stemmebehandling. Informasjonsskriv med samtykkeskjema, og følgebrev fra logopedene ble sendt ut til trettitre personer. Elleve personer returnerte samtykkeskjema til meg, og av de elleve ble fem personer valgt ut til intervju. I og med at problemstillingen min tok sikte på å samle dybdekunnskap om et tema som ikke kan anses å være allmennkunnskaplig, ville jeg dra nytte av min førforståelse av feltet for å få et formålstjenlig datagrunnlag. Jeg anså det derfor som nyttig å ha forhåndsdefinerte tema og spørsmål, noe et semistrukturert intervju gir rom for. Som støtte under intervjuet hadde jeg på forhånd laget en intervjuguide bestående av tretten spørsmål, med stikkord til hjelp for å sikre at de temaene jeg hadde satt opp ble best mulig dekt. Intervjuene ble gjennomført per telefon og det ble gjort opptak ved hjelp av telefonens høytalerfunksjon og opptaksutstyr. Transkripsjon av intervjuene ble gjort fortløpende, og ble det primære datagrunnlaget for analysen. Gjennom analysen ble beskrivelsen strukturert gjennom meningsenheter basert på kjernen i informantenes erfaringer. Informantenes beskrivelser og sitater fra intervjuet ble i drøftingsdelen satt opp mot teori med hensikt i å gi svar på problemstillingen for oppgaven. Resultater Det synes å ha vært viktig for informantene å få kunnskap om tiltak og øvelser som kan gi umiddelbar bedring, samt fungere som en naturlig del av hverdagen. Foruten de logopediske tiltak og øvelser informantene lærte hos logoped, gir de uttrykk for at logopedens personlige egenskaper var av stor betydning. En forståelsesfull, aksepterende og støttende logoped, ser ut til å ha vært viktig for motivasjon og håp til bedring av stemmen. Å møte andre i liknende situasjoner ble også beskrevet som betydningsfullt for opplevelsen av støtte, forståelse og aksept. Når det gjelder forståelse for den mer eller mindre synlige og hørbare stemmevansken, ser det for øvrig ut til at mangel på kunnskap om stemmevansker har gjort det vanskelig å få og oppleve forståelse fra kollegaer og ledelse. Det samme kan ses å gjelde opplevelsen av støtte, aksept og forståelse fra familie og venner. Forståelse fra familie og venner for vansken, og virkningen den hadde, beskriver de fleste informantene som relativt liten. I tillegg er informantene opptatt av å ha tid og rom, samt oppleve generelt velvære, for å ta vare på seg selv og stemmen. Informantene ga også uttrykk for ønske om større fokus på stemmebruk, veiledning og informasjon gjennom både utdanning og arbeid som lærer. De empiriske resultater fra denne studien bygger på svar fra mitt utvalg, og kan ikke overføres til å gjelde alle lærere som har hatt stemmevansker. Deler av materialet kan likevel antas å kunne gjenkjennes av personer i samme situasjon.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleAlt som er positivt hjelper på enhver situasjon : en kvalitativ studie av fem læreres erfaringer med rehabilitering av funksjonelle stemmevanskeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-09-22en_US
dc.creator.authorÅrbogen, Maritaen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Årbogen, Marita&rft.title=Alt som er positivt hjelper på enhver situasjon&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-25406en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo102892en_US
dc.contributor.supervisorKjersti Roland Holmeen_US
dc.identifier.bibsys102084823en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31297/2/Masteroppgavexixspesialpedagogikkx-xMaritaxxrbogen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata