Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:15:19Z
dc.date.available2013-03-12T13:15:19Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-05-18en_US
dc.identifier.citationBakken, Kristin Løfvenius. Spesifikke språkvansker og selvfølelse. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31290
dc.description.abstractHensikten med oppgaven er å finne ut om barn med spesifikke språkvansker har en lavere selvfølelse enn barn uten slike vansker. Problemstillingen er derfor formulert slik: ”Har barn med spesifikke språkvansker lavere selvfølelse enn andre barn?” METODE OG ANALYSE Oppgavens problemstilling er belyst gjennom en kvantitativ metode, ved hjelp av et spørreskjema. 11 barn med spesifikke språkvansker og 33 kontrollbarn besvarte et spørreskjema om selvfølelse. Spørreskjemaet er laget etter inspirasjon særlig fra den amerikanske psykologen Susan Harter (1985), men også fra andre spørreskjemaer om selvfølelse. Spørreskjemaet inneholder 18 spørsmål, inndelt i kategoriene ”Skole”, ”Venner” og ”Meg selv”. Det er seks spørsmål i hver kategori og barna har valget mellom fire svaralternativer for hvert spørsmål. Signifikanstest, korrelasjonsanalyse og frekvensanalyse er foretatt ved hjelp av det statistiske analyseprogrammet SPSS. Resultatene blir presentert ved hjelp av søylediagrammer fra Microsoft Works Regneark og tabeller laget i Microsoft Word. RESULTATER OG KONKLUSJON Resultatene fra spørreundersøkelsen viser at barna med spesifikke språkvansker har en signifikant lavere selvfølelse innen kategorien ”Skole”. De skårer signifikant lavere på tre av de seks spørsmålene som omhandler barnas vurdering av egne skoleferdigheter. De tre signifikante spørsmålene er de som går på ferdigheter i forhold til lekser og skoleoppgaver. Innen kategoriene ”Venner” og ”Meg selv” er det ingen signifikante forskjeller. Det kan derfor se ut til at barna med spesifikke språkvansker sliter spesielt med rent skolefaglige ferdigheter.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleSpesifikke språkvansker og selvfølelse : en kvantitativ undersøkelse om en mulig sammenheng mellom spesifikke språkvansker og selvfølelseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-10-06en_US
dc.creator.authorBakken, Kristin Løfveniusen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Bakken, Kristin Løfvenius&rft.title=Spesifikke språkvansker og selvfølelse&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-25351en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo102719en_US
dc.contributor.supervisorLage Jonsborgen_US
dc.identifier.bibsys102180539en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31290/2/Masteroppgavexxvxrx2010xxpdfx.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata