Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:14:57Z
dc.date.available2013-03-12T13:14:57Z
dc.date.issued2003en_US
dc.date.submitted2003-04-23en_US
dc.identifier.citationHansen, Kjetil Andreas. Høyfrekvente atferdsproblemer i ungdomsskolen. Hovedoppgave, University of Oslo, 2003en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31285
dc.description.abstractSammendrag Tittel ”Høyfrekvente atferdsproblemer i ungdomsskolen - en studie av sammenhengen mellom elevenes opplevelser av faglige og sosiale læringsbetingelser i skolen, og omfanget av miljøforstyrrende og læringshemmende atferd” Bakgrunn og formål Hensikten med oppgaven er å belyse miljøforstyrrende og læringshemmende atferd i skolen, og hvilken sammenheng slik atferd har med elevenes opplevelser av de faglige og sosiale læringsbetingelsene i skolen. Undersøkelsen bygger på en økologisk forståelse av atferdsproblemer. Dette innebærer at slik atferd må forstås i lys av den sammenheng eller kontekst atferden forekommer i. I et skoleperspektiv innebærer dette at problematferd må forstås med utgangspunkt i de læringsbetingelsene som eksisterer i skolen. Med utgangspunkt i symbolsk interaksjonisme legges det til grunn at elevenes tolkning av sine omgivelser og relasjoner danner grunnlaget for deres handlinger og atferd. Hvordan elevene opplever de faglige og sosiale læringsbetingelsene, er derfor en sentral del av denne undersøkelsen. Problemstilling og forskningsspørsmål Undersøkelsens problemstilling er formulert slik: Hvilken sammenheng er det mellom elevenes opplevelser av faglige og sosiale læringsbetingelser og omfanget av høyfrekvente atferdsproblemer i klassen? For å besvare denne problemstillingen er spørreskjema utformet med utgangspunkt i følgende forskningsspørsmål: 1. Hvilket omfang er det av høyfrekvent og miljøforstyrrende atferd i ungdomsskolen? 2. Hvordan opplever elevene faglige læringsbetingelser i skolen? 3. Hvordan opplever elevene sosiale læringsbetingelser i skolen? 4. Er det en sammenheng mellom elevenes opplevelser av de utvalgte læringsbetingelsene i skolen, og omfanget av høyfrekvent og miljøforstyrrende atferd? Med høyfrekvent og miljøforstyrrende atferd menes en klasseromsatferd som forekommer i et relativt stort omfang. Videre bryter atferden med skolens normer og regler for klasseromsatferd på en slik måte at den skaper problemer for lærerens undervisning, virker forstyrrende på klassemiljøet og hindrer læring både for eleven selv og resten av klassen. Slik atferd kan vise seg både i elevens relasjon til sine medelever og i elevens relasjon til lærer. Metode Undersøkelsen har et selvrapporterende survey design. Datamaterialet er samlet inn ved hjelp av et spørreskjema med faste svaralternativer. Undersøkelsen er gjennomført i 9. og 10. klasse på tre ungdomsskoler i østlandsområdet. Svarprosenten er på 80 %. Dataanalyse Statistical Packages for Social Sciences (SPSS 11.0) er benyttet til behandling og analyse av datamaterialet. I analysen benyttes hovedsakelig frekvenstabller, bivariate korrelasjonsanalyse og Chronbach’s Alpha. Resultater Funnene viser at tilnærmet hver fjerde elev oppgir at de noen ganger eller oftere viser en eller flere former for miljøforstyrrende og læringshemmende atferd i klassen. Funnene i denne undersøkelsen indikerer at slik atferd viser sterkes sammenheng med de faglige læringsbetingelsene i klassen. Dette gjelder først og fremst i forhold til elevenes relasjon til lærerne sine, hvilket forhold elevene har til reglene i klassen og hvorvidt elevene opplever undervisningen som god. Det er særlig elevenes relasjon til lærerne sine som fremstår som en kritisk faktor. Dette dreier seg ikke bare om omfanget av miljøforstyrrende og læringshemmende atferd, men også i forhold til hvordan elevene opplever de andre faglige læringsbetingelsene. Når det gjelder de sosiale læringsbetingelsene, er bildet noe annerledes. Miljøforstyrrende og læringshemmende atferd viser kun en meget svak sammenheng med sosiale læringsbetingelser i tilknytning til elevenes opplevelse av det sosiale miljøet. Utover dette er det ingen ting som tyder på at elever som viser et stort omfang av slik atferd skiller seg signifikant ut i forhold til hvordan de trives i klassen eller sammen med klassekameratene sine.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleHøyfrekvente atferdsproblemer i ungdomsskolen : en studie av sammenhengen mellom elevenes opplevelser av faglige og sosiale læringsbetingelser i skolen, og omfanget av miljøforstyrrende og læringshemmende atferden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2003-09-04en_US
dc.creator.authorHansen, Kjetil Andreasen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Hansen, Kjetil Andreas&rft.title=Høyfrekvente atferdsproblemer i ungdomsskolen&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2003&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-6252en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo10193en_US
dc.contributor.supervisorSteinar Theieen_US
dc.identifier.bibsys031507883en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31285/1/10193.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata