Abstract
Problemstilling: Hensikten med dette arbeidet er å belyse hvordan en gutt med dobbeltdiagnosen Down syndrom (DS) og autisme fungerer i to hverdagslige situasjoner i en avlastningsbolig: Vaske og tørke hender og Kle på/av seg.
Metode: Observasjonsstudie med et observasjonsskjema med lukkede kategorier for kvantitativ analyse og en åpen kategori for kvalitativ innholdsanalyse.
Resultater: Gutten hadde stort hjelpebehov i de to hovedsituasjonene vaske og tørke hender og ta på /av et plagg. Det var en statistisk signifikant sammenheng mellom type situasjon og graden av prompt fra personalet. Puff/håndledelse fra personalet så ut til å være mest virkningsfullt rett før gutten utførte en handling. Guttens atferd økte i takt med antall prompt personalet ga. Det var signifikant forskjell i grad av ”selvstimulering” og ”ser på personalet for instruksjon” etter første instruksjon og etter to eller flere prompt. Gutten følger et typisk mønster når han skal ta på såpe og tørke seg. Han følger også et typisk mønster når han tar av og på klærne sine via et bestemt ståsted for utførelsen, deretter kler han alltid av et og ett plagg, vrenger så plaggene, er opptatt av hvor plaggene skal ligge, mister plaggene og blir stående med plagget i hånda. Til sist viser gutten et typisk oppmerksomhetsmønster ved at han gjentar samme type atferd i flere sit