Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:06:36Z
dc.date.available2013-03-12T13:06:36Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-08-26en_US
dc.identifier.citationDøvle, Camilla. Grammatikk og vokabular. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31270
dc.description.abstractBakgrunn, formål og problemstilling: Undersøkelsen er gjennomført med bakgrunn i datamateriell innhentet i forbindelse med første kartlegging av barn i prosjektet Child Language and Learning" ved Institutt for Spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Formålet med masterundersøkelsen er å kartlegge norske fireåringers vokabular og grammatiske kompetanser med hovedvekt på morfologi, og på bakgrunn av dette er følgende problemstilling utarbeidet Er det sammenheng mellom norske fireåringers vokabular og grammatiske kompetanse? Metode: Det er valgt en empirisk-kvantitativ tilnærming til forskningsspørsmålene, der prosjektet er gjennomført som en ex-post-facto-studie hvor en ser nærmere på sammenhengen mellom undersøkte variabler. Utvalget er sammensatt av 201 fireåringer som alle er kartlagt med vokabulartesten British Picture Vocabulary Scale (BPVS), og grammatikkprøvene Test for Reception Of Grammar (TROG) og Grammatic Closure (hentet fra Illinois Test of Psycholinguistic Abilities - ITPA). Analyse: Datamateriell er statistisk bearbeidet og analysert i dataprogrammet SPSS (Statistical Package for the Social Science). Analysens resultater presenteres deskriptivt, og illustreres med korrelasjonsanalyser, variansanalyser og frekvenstabeller. Resultater: Resultatene viser at det er en moderat korrelasjon mellom variablene som måler impressiv grammatikk og impressiv vokabular (.529). Det har også vært undersøkt hvilken sammenheng det er mellom ekspressiv grammatikk og impressiv vokabular, og i denne sammenheng er det en moderat mot liten korrelasjon (.387). Sammenheng mellom ekspressiv grammatikk og impressiv grammatikk viser også en moderat mot liten korrelasjon (.394). I undersøkelsen har forholdet mellom de yngste og eldste barnas prestasjoner blitt vurdert. Slik det fremkommer i undersøkelsen skårer de eldste barna bedre på samtlige av testene. Spesielt vokabular utmerker seg der de eldre barna skårer betraktelig høyere sammenlignet med de yngre barna. Det har også vært undersøkt om det eksisterer forskjeller på tvers av kjønnene, der en sammenlikning av gjennomsnittskårer viser at det ikke er en statistisk signifikant sammenheng mellom de to gruppene.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleGrammatikk og vokabular : grammatikk og vokabular hos norske fireåringeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-12-10en_US
dc.creator.authorDøvle, Camillaen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Døvle, Camilla&rft.title=Grammatikk og vokabular&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-20149en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo83111en_US
dc.contributor.supervisorSolveig- Alma Halaas Lysteren_US
dc.identifier.bibsys082867860en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata