Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:07:05Z
dc.date.available2013-03-12T13:07:05Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-06-16en_US
dc.identifier.citationAkerlie, Kirsten. Hvordan opplever voksne med Asperger syndrom samtaler med andre, og hva hemmer og hva fremmer kommunikasjon?. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31265
dc.description.abstractDenne studien er basert på en kvalitativ undersøkelse av åtte voksne personer med Asperger syndrom. Med utgangspunkt i svar på et spørreskjema, supplert av faglitteratur og selvbiografier skrevet om og av mennesker med Asperger syndrom, har jeg forsøkt å nærme meg en forståelse av hva som hemmer og hva som fremmer kommunikasjon i en samtalesituasjon. I undersøkelsen har jeg også hatt et ønske om å studere den innsikten mennesker som selv har diagnosen sitter inne med. Oppgavens problemstilling er hvordan voksne med Asperger syndrom opplever samtaler med andre, og hva som hemmer og fremmer kommunikasjon. For å nærme meg en forståelse av de ufordringer som informantene har i en kommunikasjons-situasjon, har jeg lagt aktuelle teorier og innfallsvinkler til grunn, både kognitive autismeteorier og utviklingspsykologiske teorier. Disse teoriene kan bidra til å forstå de utfordringer som mennesker med Asperger syndrom har med å forstå hva andre tenker, mener og intenderer i en samtalesituasjon. Metoden som er brukt er kvalitativ og baserer seg på tolking og analyse av informantenes svartekster på et kvalitativt spørsmålsskjema. Det jeg fant var ulik varhet overfor sanseinntrykk, problemer med å skape mening og sammenheng i samtaleopplevelsene og gjøre seg forstått og bli forstått. Samtalepartnerens språkføring og kommunikasjonsstil var viktig, og deltakere hadde en klar tendens til å oppfatte kommunikasjon på det digitale nivået, dvs. det konkrete språket. Informantene formidlet at samtalepartnere som var tydelige og forutsigbare i sin måte å kommunisere på, var lettere å samtale med enn de som snakket fort og ikke tok seg tid i samtalene. Informantene formidlet også at de hadde vansker med å tolke andres kroppsspråk. De hadde etter hvert utviklet måter å takle og håndtere samtaleutfordringer, men for noen var det å samtale med andre slitsomt, og samtaletema, personer, sted og tempo virket inn. Viktige faktorer i forhold til personer med Asperger syndrom blir å skape trygghet, opptre tydelig og tilpasse tempoet i kommunikasjonen, samt å ha en språkstil der formuleringene er meningsbærende og eksplisitte. Da mange med Asperger syndrom ikke har fått de samme muligheter til utdanning og inkludering i arbeidslivet, blir det viktig å se på hvilke faktorer i samtalen som virker inkluderende og ekskluderende.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleHvordan opplever voksne med Asperger syndrom samtaler med andre, og hva hemmer og hva fremmer kommunikasjon?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-09-25en_US
dc.creator.authorAkerlie, Kirstenen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Akerlie, Kirsten&rft.title=Hvordan opplever voksne med Asperger syndrom samtaler med andre, og hva hemmer og hva fremmer kommunikasjon?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-19802en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo79571en_US
dc.contributor.supervisorÅse Eggeen_US
dc.identifier.bibsys082458081en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31265/3/master_endelig_produkt_2008_15.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata