Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:06:25Z
dc.date.available2017-08-07T22:30:29Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-05-21en_US
dc.identifier.citationSørevik, Nina Elisabeth. Sosial læring på Abildsø Skolegård. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31251
dc.description.abstractFormål og problemstilling. Formålet med oppgaven er å belyse elevers opplevelse av sosial læring i en alternativ læringsarena. Jeg har intervjuet 5 elever ved Abildsø Skolegård. Abildsø Skolegård er en alternativ og praktisk læringsarena hvor det fokuseres på utvikling av kommunikative og sosiale ferdigheter. Oppgaven vil gjennom informantenes beskrivelser belyse deres opplevelse av sosial læring og Abildsø Skolegård. Masterprosjektets problemstilling er: Hvordan oppleves sosial læring for elevene på Abildsø Skolegård? Metode og datamaterialet. Ettersom formålet med undersøkelsen er å få innsikt i elevens opplevelser har jeg valgt en kvalitativ og fenomenologisk tilnærming i dette prosjektet. Datamaterialet er innsamlet gjennom semistrukturert intervju hvor jeg har forholdt meg til intervjuguide med fastsatte temaer, men også med rom for fri fortelling fra informantene. Innsamlet materialet er kodet, analysert og drøftet. Gjennom kodingsprosessen har nye viktige temaer blitt avdekket, noe som gir oppgaven en abduktiv metodisk tilnærming. Datamaterialet er kodet og analysert gjennom en temasentrert tilnærming hvor informatenes beskrivelser kategoriseres og sammenlignes. Teoretisk referanseramme. Med fokus på en praktisk tilrettelagt læringsarena og sosial læring, tar oppgaven utgangspunkt i et sosiokulturelt læringsperspektiv som er grunnleggende for oppgavens forståelse av læring. Sosial læring, sosiale ferdigheter og sosial kompetanse defineres, forklares og drøftes med bakgrunn i Læringssenterets (2003) Veileder for skolen om utvikling av sosial kompetanse og Terje Ogdens (2009) definisjon. Kunnskap om sosialisering og jevnaldrenderelasjoner er hentet fra Ivar Frønes (2006). Oppsummering og konklusjoner. Undersøkelsens funn viser at elevene på Abildsø Skolegård har positive opplevelser av både implisitt og eksplisitt sosial læring på gården. Elevenes opplevelse av inkludering, positive jevnaldrenderelasjoner og kontakt med voksne er fremtredende i beskrivelsene. Elevenes mulighet til å overføre kunnskap fra Abildsø Skolegård til hjemmeskolene er tydelig gjennom elevenes utvikling av nye strategier, som overføres til nye arenaer.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleSosial læring på Abildsø Skolegården_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-10-11en_US
dc.creator.authorSørevik, Nina Elisabethen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Sørevik, Nina Elisabeth&rft.title=Sosial læring på Abildsø Skolegård&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-31475en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo164196en_US
dc.contributor.supervisorNils Breiliden_US
dc.identifier.bibsys122836952en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31251/2/Sxrevik-xMaster-pdf.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata