dc.date.accessioned | 2013-03-12T13:06:25Z | |
dc.date.available | 2017-08-07T22:30:29Z | |
dc.date.issued | 2012 | en_US |
dc.date.submitted | 2012-05-21 | en_US |
dc.identifier.citation | Sørevik, Nina Elisabeth. Sosial læring på Abildsø Skolegård. Masteroppgave, University of Oslo, 2012 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/31251 | |
dc.description.abstract | Formål og problemstilling. Formålet med oppgaven er å belyse elevers opplevelse av sosial læring i en alternativ læringsarena. Jeg har intervjuet 5 elever ved Abildsø Skolegård. Abildsø Skolegård er en alternativ og praktisk læringsarena hvor det fokuseres på utvikling av kommunikative og sosiale ferdigheter. Oppgaven vil gjennom informantenes beskrivelser belyse deres opplevelse av sosial læring og Abildsø Skolegård. Masterprosjektets problemstilling er: Hvordan oppleves sosial læring for elevene på Abildsø Skolegård?
Metode og datamaterialet. Ettersom formålet med undersøkelsen er å få innsikt i elevens opplevelser har jeg valgt en kvalitativ og fenomenologisk tilnærming i dette prosjektet. Datamaterialet er innsamlet gjennom semistrukturert intervju hvor jeg har forholdt meg til intervjuguide med fastsatte temaer, men også med rom for fri fortelling fra informantene. Innsamlet materialet er kodet, analysert og drøftet. Gjennom kodingsprosessen har nye viktige temaer blitt avdekket, noe som gir oppgaven en abduktiv metodisk tilnærming.
Datamaterialet er kodet og analysert gjennom en temasentrert tilnærming hvor informatenes beskrivelser kategoriseres og sammenlignes.
Teoretisk referanseramme. Med fokus på en praktisk tilrettelagt læringsarena og sosial læring, tar oppgaven utgangspunkt i et sosiokulturelt læringsperspektiv som er grunnleggende for oppgavens forståelse av læring. Sosial læring, sosiale ferdigheter og sosial kompetanse defineres, forklares og drøftes med bakgrunn i Læringssenterets (2003) Veileder for skolen om utvikling av sosial kompetanse og Terje Ogdens (2009) definisjon. Kunnskap om sosialisering og jevnaldrenderelasjoner er hentet fra Ivar Frønes (2006).
Oppsummering og konklusjoner. Undersøkelsens funn viser at elevene på Abildsø Skolegård har positive opplevelser av både implisitt og eksplisitt sosial læring på gården. Elevenes opplevelse av inkludering, positive jevnaldrenderelasjoner og kontakt med voksne er fremtredende i beskrivelsene. Elevenes mulighet til å overføre kunnskap fra Abildsø Skolegård til hjemmeskolene er tydelig gjennom elevenes utvikling av nye strategier, som overføres til nye arenaer. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Sosial læring på Abildsø Skolegård | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2012-10-11 | en_US |
dc.creator.author | Sørevik, Nina Elisabeth | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::282 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Sørevik, Nina Elisabeth&rft.title=Sosial læring på Abildsø Skolegård&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-31475 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 164196 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Nils Breilid | en_US |
dc.identifier.bibsys | 122836952 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31251/2/Sxrevik-xMaster-pdf.pdf | |