Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:07:03Z
dc.date.available2017-01-16T23:30:42Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-11-30en_US
dc.identifier.citationNøstvik, Sandra Charlotte. Down syndrom og grammatikkforståelse. Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31245
dc.description.abstractBakgrunn: Oppgaven er tilknyttet forskningsprosjektet ”Språkutvikling hos barn med Down syndrom” og tar for seg grammatikkforståelse og sammenhengen mellom grammatikkforståelse og auditivt korttidsminne hos norske åtteåringer med Down syndrom. Hos barn med Down syndrom blir språk identifisert som et område som er assosiert med særskilte vansker (Buckley, 2006; Chapman, 2006; Kumin, 1996). Sammenlignet med andre språkområder, trekkes grammatikkferdigheter frem som et språkområde hvor man ofte finner en relativ svakhet (Martin, Klusek, Estigarribia & Roberts, 2009). Samtidig blir en svakhet i det auditive korttidsminnet beskrevet som et av de fenotypiske trekkene ved diagnosen Down syndrom (Jarrold, Baddeley & Hewes, 1999; Silvermann, 2007). Da en rekke forskere har viet sammenhengen mellom språkferdigheter og auditivt korttidsminne relativt stor oppmerksomhet, har denne oppgaven, med fokus på grammatikkforståelse, ønsket å ta for seg sammenhengen mellom grammatikkforståelse og auditivt korttidsminne hos barn med Down syndrom. Oppgavens problemstilling er; Hvilken sammenheng er det mellom grammatikkforståelse og auditivt korttidsminne hos norske åtteåringer med Down syndrom? For å bidra til å besvare og utdype problemstillingen har forskningsspørsmålene vært som følgende; 1.I hvilken grad skiller grammatikkferdighetene hos norske åtteåringer med Down syndrom seg fra grammatikkferdigheter hos typisk utviklede barn? 2.I hvilken grad kan de to testene for auditivt korttidsminne; test av Nonordrepetisjon og test av Ordspenn, forklare variasjonen i grammatikkforståelse hos norske åtteåringer med Down syndrom? Metode og analyse: Denne oppgave har hatt en kvantitativ metodisk tilnærming hvor det er benyttet et ikke-eksperimentelt design, og hvor utvalget har bestått av 43 åtteåringer med Down syndrom. Grammatikkforståelsen har blitt kartlagt og målt med Test for Reception of Grammar-2 (TROG-2). Det auditive korttidsminnet har blitt kartlagt gjennom test av Ordspenn og test av Nonordrepetisjon. Dataene har blitt bearbeidet deskriptivt og analytisk gjennom T-test, bivariate korrelasjonsanalyser og hierarkiske regresjonsanalyser. Det statistiske analyseprogrammet Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) er brukt som verktøy i utføringen av analysene. Hovedfunn: T-testen avdekker at utvalget, bestående av norske åtteåringer med Down syndrom, hadde en gjennomsnittsscore som avviker signifikant fra TROG-2 sin normgruppe, da scorene er betydelig lavere enn både typisk utviklede barn med samme kronologiske alder og typisk utviklede barn med en kronologisk alder på fire år til fire år og fem måneder, som er grammatikktestens yngste normeringsgruppe. Videre viste en bivariat korrelasjonsanalyse en signifikant sammenheng mellom grammatikkferdigheter og auditivt korttidsminne målt med Ordspenn. En hierarkisk regresjonsanalyse viste videre at auditivt korttidsminne målt med Ordspenn også viste et unikt signifikant bidrag til variasjonen i grammatikkforståelse etter at det ble kontrollert for nonverbale evner målt med Terningmønster (WPPSI). En bivariat korrelasjonsanalyse viste imidlertid at det ikke var noe signifikant sammenheng mellom grammatikkforståelse og auditivt korttidsminne målt med Nonordrepetisjon.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleDown syndrom og grammatikkforståelse : en kvantitativ studie av sammenhengen mellom grammatikkforståelse og auditivt korttidsminne hos norske åtteåringer med Down syndromen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-01-18en_US
dc.creator.authorNøstvik, Sandra Charlotteen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Nøstvik, Sandra Charlotte&rft.title=Down syndrom og grammatikkforståelse&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-30169en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo145515en_US
dc.contributor.supervisorOna Bøe Wie, Eva-Signe Falkenbergen_US
dc.identifier.bibsys120124424en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31245/2/FerdigxmasteroppgavexSandraxNxstvik.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata