Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:06:48Z
dc.date.available2013-03-12T13:06:48Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-06-07en_US
dc.identifier.citationFredriksen, Tine. Vokabular og matematikk. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31229
dc.description.abstractBakgrunn, formål og problemstilling: Oppgaven er knyttet opp mot forskningsprosjektet Kunnskapsgenerering i det spesialpedagogiske praksisfeltet (KISP) ved Institutt for Spesialpedagogikk ved Universitet i Oslo. Denne masteroppgaven undersøker sammenhengen mellom vokabular og matematikkunnskap, da dette er et tema som har fått lite fokus i tidligere forskning. I skolen har mange elever spesifikke lærevansker, og fokuset på en sammenheng mellom vokabular og matematikk kan belyse betydningen av å se disse vanskene i forhold til hverandre. Det kan virke som om matematikkunnskap lagres på samme språklydbaserte måte som ord. Det vil si at gjenhenting (retrieval) av aritmetisk faktakunnskap er avhengig av en fonologisk bevissthet (Geary, 1993; Ostad, 2008). Om eleven ikke er bevisst språklyden på den lagrede kunnskapen, vil han ha vansker med å både lagre og gjenhente (retrieve) kunnskapen når han har behov for den. Den matematisk kunnskapen 4+9=13 lagres som språklydsekvensen ”fire pluss ni er lik tretten” (Askeland & Ostad, 200). Siden matematikkunnskap lagres med støtte fra fonologiske koder er det interessant å se på forholdet mellom vokabular og matematikkvansker. Problemstillingen er derfor: Hvordan er sammenhengen mellom vokabular og matematikkunnskap? I hvilken grad kan vokabular forklare matematikkunnskap? Metode: Problemstillingen blir belyst ved en kvantitativ metode. Studiens design er deskriptivt og ikke-eksperimentelt. 112 elever på 8.trinn ved to byskoler i Oslo utgjør utvalget. For å kartlegge matematikkunnskap er nasjonale prøver i regning benyttet. Det reseptive vokabularet måles av British Picture Vocabulary Scale II (BPVSII) og det ekspressive vokabularet er testet med ordforklaringsdelen i Wechsler Intelligence Scale for Children –third edition (WISC III). Testen for nonverbale evner, Raven, utgjør kontrollvariabelen i oppgaven. Dataanalyse: Data er analysert av deskriptiv og analytisk statistikk. Elevenes skårer på testene er analysert med korrelasjons- og regresjonsanalyse. Hovedresultater: Hovedresultatene i denne masteroppgaven viser en sterk sammenheng mellom vokabular og matematikkunnskap, også etter at nonverbale evner er kontrollert for. Spesielt det ekspressive vokabularet ser ut til å korrelere med matematikkunnskap. Det kan tolkes som at sammenhengen mellom vokabular og matematikk er preget av vokabularets kvalitet, forståelsen av ordene. Med støtte i den teori og empiriske studier oppgaven benytter, er det i tillegg mulig å anta forholdets retning, at vokabularet påvirker matematikkunnskapen.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleVokabular og matematikk : sammenhengen mellom vokabular og matematikkunnskapen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-10-06en_US
dc.creator.authorFredriksen, Tineen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Fredriksen, Tine&rft.title=Vokabular og matematikk&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-25409en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo103387en_US
dc.contributor.supervisorSol Lysteren_US
dc.identifier.bibsys102178712en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31229/1/MasteroppgaveFIKSFERDIGNyforside.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata