Abstract
Oppgavens tema er å finne fram til kjennetegn på dyktige lærere som fremmer elevers kompetanse. Med utgangspunkt i at den enkelte lærere har betydning for elevens utvikling og kompetanse har følgende problemstilling blitt reist: Hva kjennetegner undervisningen og læreren som gir kompetente elever? I arbeidet med spørsmålet har jeg todelt oppgaven. Og svarer på spørsmålene hvordan undervise og hvem skal undervise?
Spørsmålet hvordan undervise, besvares ved hjelp av en narrativ syntese utført av Dansk Clearinghouse og en meta-undersøkelse samt teori av Robert J. Marzano. Konklusjonene i disse forskningsrapportene peker i samme retning og er derfor i noen grad sammenlignbare. Undervisingen som tar utgangspunkt i slik forskning kalles evidensbasert. Marzanos teori for undervising er derfor evidensbasert.
Spørsmålet, hvem skal undervise, besvares ved hjelp av en filosofisk teori av Parker Palmer.
Det er tekstanalyse og tolkning som er metoden i denne oppgaven.
På grunnlag av oppgaven er det mulig å konkludere med at dyktige lærere har en sterk didaktisk kompetanse, gode evner når det gjelder klasseromsledelse og relasjonsbygging, samt at de er i stand til å planlegge undervisingen i klasserommet. Samtidig kjenner disse lærerne seg selv og har en forståelse for gode motsetningsforhold. De underviser ikke bare fordi elevene skal oppnå kompetanse, men også fordi det skal finne sted karakterdanning. Dyktige lærere har gode kunnskaper og bruker skjønn i møtet med elevene når de skal velge undervisningshandlinger.