Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:02:29Z
dc.date.available2013-03-12T13:02:29Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-06-25en_US
dc.identifier.citationRuud, Anette. Begrepsorientert leseundervisning. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31164
dc.description.abstractProblemstilling Å lære elevene å lese er en av skolens viktigste oppgaver, og det å kunne lese med forståelse er en forutsetning for å kunne tilegne seg kunnskap og læring fra skriftlige kilder. Lesing har tradisjonelt vært sett på som norsklærerens ansvar, men ut fra målene i Kunnskapsløftet er lesing en av fem grunnleggende ferdigheter, og i hver fagplan finnes det dermed læringsmål knyttet til lesing (Utdanningsdirektoratet 2006). Integrert leseundervisning innebærer at faglærerne ikke bare underviser i hva elevene skal lære, men også på hvilken måte de selv kan lese fagtekstene for å lære seg innholdet. De fleste lesetiltak som forekommer i Norge baserer seg ofte på lesemengde, og tradisjonelt sett har ikke undervisning i lesestrategier vært en naturlig del av den videre leseopplæringen. Antakelsen om at elevene blir bedre i leseforståelse hvis de leser og leser, er ifølge Pressley (2006) misforstått. Det finnes mye forskning som underbygger at elever blir bedre lesere om de blir undervist i lesestrategier (Pressley 2006), og flere studier viser at arbeid med leseforståelse bør starte allerede tidlig på barnetrinnet (Block og Pressley 2002). Temaet for denne oppgaven er utvikling av leseforståelse i den videre leseopplæringen, belyst gjennom undervisningsprogrammet CORI (Concept-Oriented Reading Instruction) som er utviklet i USA. Min hovedproblemstilling er: ”Hvordan skape engasjerte og strategiske lesere i den videre leseopplæringen?” For å kunne besvare problemstillingen på en best mulig måte, ønsker jeg for det første å belyse hvilken betydning forkunnskaper, lesestrategier og motivasjon har for leseforståelsen. For det andre vil jeg se på hvordan bruk av programmet CORI fremmer leseforståelse, strategibruk og motivasjon hos elevene. Sist i oppgaven vil jeg ta for meg hvilke muligheter og utfordringer som ligger i det å integrere undervisning i leseforståelse i fagundervisningen. Metode/kildebruk Jeg har valgt litteraturstudium som metode for å belyse problemstillingen min. Det har foregått mye forskning på feltet den senere tid. Først og fremst har jeg brukt litteratur fra etter år 2000, og jeg har i størst mulig grad benyttet meg av primærlitteratur. Litteraturen jeg bruker er for det meste fra USA siden de er ledende når det gjelder forskning på leseforståelse hos elever på barnetrinnet. Hovedkonklusjoner Leseforståelse betyr å skape mening ut fra skrevet tekst. Sweet og Snow (2002) viser til en modell av leseforståelse, hvor forhold ved leseren, teksten, aktiviteten og den sosiokulturelle konteksten inngår. Det å kunne forstå en tekst er dermed en kompleks prosess bestående av flere komponenter. Flere forhold er viktig å ta i betraktning når det gjelder undervisning i leseforståelse. Sentralt i denne oppgaven har forhold ved leseren vært. Forkunnskaper, lesestrategier og motivasjon har vist seg gjennom forskning å ha stor betydning for om elevene forstår det de leser eller ikke. Med bakgrunn i forskning som viste at motivasjon har stor betydning for leseforståelse, utviklet forskere ved University of Maryland i USA leseprogrammet CORI (Concept-Oriented Reading Instruction) for 3.-5.-klassinger. Programmet har spesielt to hovedaspekt ved seg. For det første skal CORI gi støtte til utvikling av lesestrategier som skal brukes for å konstruere kunnskap gjennom lesing. For det andre skal programmet støtte utvikling av motivasjon for lesing hos elevene. Gjennom fire faser i undervisningsforløpet undervises det i lesestrategier, motivasjonen blir trigget gjennom ulike aktiviteter, og begrepskunnskap og leseforståelse blir utviklet i en sosial setting (Guthrie, Wigfield og Perencevich 2004a). Det finnes betydelig støtte i empiriske studier for effekten av CORI. Flere sider ved programmet er med på å fremme engasjerte og strategiske lesere, noe som igjen påvirker elevenes utvikling av leseforståelse. Elevene i undersøkelsene er i den aldersgruppen som i Norge tilsvarer de elevene som befinner seg i den videre leseopplæringen. CORI kan dermed være et hensiktsmessig program å implementere i undervisningen for å skape engasjerte og strategiske lesere i den videre leseopplæringen. Gjennomgang av relevant teori og effekten av CORI gir viktig kunnskap om faktorer som påvirker leseforståelsen, og hvordan lærere kan undervise i leseforståelse, med den hensikt å fremme strategiske og engasjerte elever i den videre leseopplæringen. Selv om studiene av CORI viser positive effekter på elevenes strategibruk, motivasjon og leseforståelse, vil det ofte være en lang vei å gå fra forskning til implementering i klasserommet. Om kunnskapen om slike undervisningsprogram som CORI når fram til lærere, vil det være et steg i riktig retning, og det kan gi forhåpninger om at det vil skje en utvikling av strategiske og engasjerte lesere i den videre leseopplæringen.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleBegrepsorientert leseundervisning : utvikling av leseforståelse i den videre leseopplæringenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-10-14en_US
dc.creator.authorRuud, Anetteen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Ruud, Anette&rft.title=Begrepsorientert leseundervisning&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-23226en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo93150en_US
dc.contributor.supervisorAnne Cathrine Thurmann-Moeen_US
dc.identifier.bibsys093511701en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31164/2/Oppgavenx25.junixromer2.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata