Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:58:40Z
dc.date.available2013-03-12T12:58:40Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-05-29en_US
dc.identifier.citationTeichert, Jeanette B.. Psykoedukativ metode - et bidrag til økt livskvalitet ved schizofreni?. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31145
dc.description.abstract1) Problemstillinger Hensikten med oppgaven er å belyse forholdet mellom pedagogikk og psykisk helsevern eksemplifisert ved schizofreni, mestring og livskvalitet. Historisk sett synes pedagogikk å ha vært lite representert innen psykiatrien. Som pedagogikkstudent med erfaring fra psykisk helsearbeid, mener jeg at pedagogiske perspektiver som læring, motivasjon og mestring er viktige og relevante også innen psykisk helsevern. Jeg ønsket derfor å skrive om pedagogiske tiltak som kan fremme disse områdene. For å gjøre det har jeg valgt følgende problemstillinger: Psykoedukativ metode – et bidrag til økt livskvalitet hos mennesker med schizofreni? Hvilke utfordringer står mennesker med schizofreni overfor som kan ha betydning for livskvaliteten? Hva innebærer et psykoedukativt behandlingstilbud, og hvordan kan det bidra til økt mestring av utfordringer hos mennesker med schizofreni? 2) Metode Som metode har jeg valgt en teoretisk tilnærming hvor problemstillingen belyses ved å presentere og drøfte relevant faglitteratur, teorier og forskning. Bakgrunnen for dette valget, er at en slik tilnærming vil kunne gi meg muligheten til å få oversikt over et stort og sammensatt område, som pedagoger tradisjonelt ikke har vært bidragsytere til. Oppgaven tar utgangspunkt i begrepet livskvalitet og knytter dette til psykoedukativ behandling ved schizofreni. Jeg ønsker med oppgaven å gjøre rede for psykoedukative metoder som et pedagogisk bidrag til psykisk helsevern, med vekt på læring, mestring og motivasjon. Ved å velge en teoretisk tilnærming vil det forhåpentligvis bidra til å kartlegge områder som vil være viktige for fremtidig forskning innen temaet jeg har valgt. 3) Kilder En stor del av litteraturen jeg har anvendt, er forskningsartikler funnet i tidsskrifter innenfor psykologi og psykiatri, som Tidsskrift for norsk psykologforening, Tidsskrift for den norske lægeforening, Psychiatric services, Schizophrenia bulletin og Schizophrenia research. Bakgrunnen for dette er å kunne presentere den nyeste forskningen som foreligger innen det valgte temaet. Av øvrig litteratur har jeg benyttet primærkilder i størst mulig grad, men siden det foreligger mer enn hundre år med forskning på schizofreni, har også sekundærkilder blitt benyttet for å gi et overblikk på fagfeltet. I tilknytning til mestring og motivasjon, blir Banduras begrep self-efficacy og Weiners attribusjonsteori presentert. Bakgrunnen for å velge sosialkognitive teorier, er at interaksjon mellom mennesker og det følelsesmessige klimaet er sentralt innen psykoedukativ metode. 4) Hovedkonklusjoner For å besvare problemstillingen om psykoedukativ metode er et bidrag til økt livskvalitet hos mennesker med schizofreni, var det nødvendig å gi en definisjon av begrepet livskvalitet. Det er et begrep som kan ha en rekke betydninger, avhengig av hvilken kontekst det benyttes i. Jeg har valgt en definisjon som forklarer livskvalitet som psykisk velvære. Det innebærer at det er den enkeltes subjektive oppfatning av eget liv som avgjør om livskvaliteten er høy eller lav. Variablene som har blitt benyttet for å si noe om livskvalitet ut i fra en slik forståelse, er sosiale relasjoner, selvfølelse og aktivitet. Med bakgrunn i resultater fra kvalitativ forskning og annen faglitteratur, har jeg vist at mennesker med schizofreni og andre alvorlige psykiske lidelser ofte blir utsatt for stigmatisering på ulike arenaer i samfunnet. Det å bli stigmatisert kan ha en negativ innvirkning på selvfølelsen. Stigmatisering, sammen med symptomer ved schizofreni som mangel på energi og initiativ, bidrar til at mennesker med denne typen lidelse ofte har små sosiale nettverk. Kognitiv svikt og reduserte sosiale ferdigheter, som ofte ses i forbindelse med schizofreni, er faktorer som ytterligere bidrar til dette. Det siste spørsmålet jeg ønsket å finne svar på, var om psykoedukativ behandling kan bidra til økt mestring av de nevnte utfordringene ved schizofreni. Ved å innlede oppgaven med et historisk tilbakeblikk på psykisk helsevern, ville jeg vise at kunnskap om egen situasjon og mestringsfokus har vært viet liten plass i behandlingstilbudet til mennesker med psykiske lidelser. Det tar lang tid å endre holdninger knyttet til psykiske lidelser og behandlingspraksis, og vekten av forskning knyttet til bedring ved schizofreni er i stor grad biomedisinsk. Psykoeduaktiv metode bygger på erkjennelsen av at det psykososiale miljøet rundt en person med schizofreni har betydning for utviklingsforløpet. Det å ha schizofreni innebærer en økt sårbarhet for stress og en lavere terskel for hva som kan oppleves som kritikk. Psykoedukativ behandling, med elementene undervisning, stressmestring og nettverksbygging, kan bidra til å forbedre det følelsesmessige klimaet mellom personer med schizofreni og familien, og i deres bo-, skole- og arbeidsmiljø. Videre mener jeg å ha vist at psykoedukativ behandling med sin pedagogiske tilnærming i form av og mestringsfokus, har elementer ved seg som kan bidra til økt livskvalitet hos mennesker med schizofreni. Metoden representerer et bidrag til reduseringen av stigma, og et skritt i retningen av en mer brukerorientert helsetjeneste for personer med psykisk lidelse. Det er fortsatt mange ubesvarte spørsmål knyttet til bedringsprosesser og schizofreni, og for å kunne konkludere med at det er en direkte sammenheng mellom bruk av psykoedukativ metode og økt livskvalitet definert som psykisk velvære, er det nødvendig med forskning som spesifikt undersøker dette.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titlePsykoedukativ metode - et bidrag til økt livskvalitet ved schizofreni? : en teoretisk framstilling av psykoedukasjon som pedagogisk bidrag til psykisk helsevernen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-08-27en_US
dc.creator.authorTeichert, Jeanette B.en_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Teichert, Jeanette B.&rft.title=Psykoedukativ metode - et bidrag til økt livskvalitet ved schizofreni?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-22896en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo92370en_US
dc.contributor.supervisorAud Johanne Lindvågen_US
dc.identifier.bibsys093052278en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31145/1/PED4390xTeichert.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata