Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:04:22Z
dc.date.available2013-03-12T13:04:22Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-05-26en_US
dc.identifier.citationØstbøll, Kathrine Krüger. Simulator i lederutdanning. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31142
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker den taktiske treneren som læremiddel i Krigsskolens lederutdanning. Den taktiske trenerens posisjon som læremiddel blir belyst gjennom fire tilnærminger: Krigsskolens læreplanverk, læreplanteori, perspektiv på læring med teknologi og mitt hovedperspektiv en empirisk undersøkelse av kadettenes vurderinger av den taktiske treneren. Oppgavens problemstillinger er: En undersøkelse av kadetters oppfatninger og vurderinger av den taktiske trener som læremiddel i Krigsskolens lederutdanning. Metode/ kilde Simulator i lederutdanning er en kvantitativ empirisk oppgave hvor læring med teknologi er et viktig teoretisk ankerpunkt. Oppgavens empiriske data er samlet inn gjennom en spørreundersøkelse rettet mot 40 kadetter fra kull 2006-2009 fra bachelorstudie ved Krigsskolen. Krigsskolens studiehåndbok, Krigsskolens overordnende dokumenter og Forsvarets grunnlagsdokumenter er brukt for å gi en kontekstuell ramme for undersøkelsen og analysen. Oppgavens empiriske data analyseres gjennom Krigsskolens læreplanverk, John I. Goodlads læreplanforståelse og en sosiokulturell tilnærming til læring med teknologi. Det sosiokulturelle perspektiv fremmer samhandling, kommunikasjon, refleksjon og kritisk læring. Teknologiske læremidler tilskrives rollen som ”formidlingsagenter” i læringsprosessen. Resultat/Hovedfunn Oppgaven belyser at det ikke foreligger en pedagogisk profilering av simulatorbasert trening verken i Krigsskolens eller Forsvarets planverk. Krigsskolene har ikke en formell intensjon med den taktiske treneren i lederutdanningen. Imidlertid er den taktiske treneren beskrevet som en undervisningsmetode, og anvendes i et delemne og en modul ved Krigsskolens lederutdanning. Undersøkelsen av kadettenes vurderinger og oppfatninger av den taktiske treneren som læremiddel viser at et flertall av kadettene er delvis positive til bruk av treneren i lederutdanningen. Kadettene fremholder at instruktørenes faglige kompetanse på treneren er god, at de avgjørelser de tar i treneren blir evaluert og at de får konstruktive tilbakemeldinger på sine beslutninger av instruktørene. Et flertall av kadettene vurderer andre undervisningsmetoder (tradisjonell undervisning, TØUT) og faktorer (instruktørene, medkadettene) til å være viktigere bidragsytere i deres utdanning i ledelse enn simulatoren, den taktiske treneren. I undersøkelsen fremgår det at et flertall av kadettene ikke er fremmed for mer undervisningstid med den taktiske treneren. Kadettene uttrykker derimot at undervisningstid med den taktiske treneren ikke bør gå på akkord med andre undervisningsmetoder. Den taktiske trener blir av et flertall av kadettene ikke sett på som et verdifullt læremiddel i forhold til øving av empati, toleranse og etiske vurderinger. Det fremgår imidlertid av undersøkelsen at det er i trening av taktiske lederferdigheter at et klart flertall av kadettene vurderer den taktiske trener som et meget nyttig læremiddel. Kadettene vurderer treneren til i svært stor grad å trene dem i å ta ansvar, bevisstgjøre beslutninger, trene beslutningstaking, være et samarbeidsverktøy og gi dem grunnleggende forståelse i taktikk – slik sett oppfatter kadettene den taktiske treneren som et godt egnet læremiddel i lederutdanningen.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleSimulator i lederutdanning : en undersøkelse av kadetters oppfatninger og vurderinger av den taktiske treneren som læremiddel i Krigsskolens lederutdanningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-10-14en_US
dc.creator.authorØstbøll, Kathrine Krügeren_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Østbøll, Kathrine Krüger&rft.title=Simulator i lederutdanning&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-22950en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo92293en_US
dc.contributor.supervisorBerit Karseth (hovedveilder) og Ole Boe (biveilder)en_US
dc.identifier.bibsys093510292en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31142/1/260509_0933.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata