Abstract
Problemstilling
Oppgavens hovedmål er å se på frivillighet i Norges Røde Kors i et sosialpedagogisk perspektiv. Ut fra dette perspektivet vil jeg drøfte spenningsforholdet mellom individ og samfunn samt utviklingen av nettverkssamfunnet.
Den overordnede problemstillingen er:
På hvilken måte er frivillighet i Norges Røde Kors sosialpedagogikk?
Ut fra problemstillingen har jeg utledet tre spørsmål som oppgaven skal besvare:
Hvilken samfunnsrolle har frivillige organisasjoner som Røde Kors?
Hva kjennetegner Røde Kors som frivillig organisasjon?
På hvilken måte genererer frivillighet i Norges Røde Kors sosial kapital som en sosialpedagogisk ressurs?
Metode og kilder
Oppgaven er en kildestudie av frivillighet analysert og drøftet opp mot sosiale teorier som kan beskrive samspillet mellom individ og samfunn i en frivillig organisasjon. Jeg har gjort en litteraturstudie og dokumentanalyse med en hermeneutisk tilnærming.
Hovedkonklusjoner
Oppgaven viser, med utgangspunkt i sosialisering, sosial kapital og sosialpedagogikk, at frivillighet genererer sosiale frivillige nettverk som binder individer og samfunnet sammen. Frivillige organisasjoner som Røde Kors skaper sosiale møteplasser der individer kan danne sosial kapital. Røde Kors driver behovsrelaterte og humanitære aktiviteter for mennesker i sårbare livssituasjoner og bidrar til å integrere individer i samfunnet. Dette kan ses som en kontrast til utviklingen av det komplekse samfunn der individualiseringen dominerer og fremmer differensiering i dagens moderne samfunn. Nettverkssamfunnets sosiale effekter på frivillig organisering viser seg å være både positive og negative.