Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:04:19Z
dc.date.available2013-03-12T13:04:19Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-11-05en_US
dc.identifier.citationAasvestad, Marianne, Gjerland, Marianne, . Rektor - en endringsagent?. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31095
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg rektors rolle i å skape en lærende organisasjon. Her blir det stilt spørsmålstegn ved rektors innvirkning på skolen ved endring og utvikling, og om rektors rolle er betydningsløs eller avgjørende i denne prosessen. Gjennom en politisk ramme og relevant teori blir begrepet ”lærende organisasjoner” presentert. Her blir det vist til klassiske teoretikere som Argyris, Schön, Senge, Nonaka og Takeuchi. Videre vil teorier rundt ledelse bli fremstilt. Her har blant annet bidrag fra Leithwood og Davies fått stor oppmerksomhet. Siden temaet er rektors rolle vil oppgaven avgrenses til å omhandle rektor, men til sammenligning blir læreraspektet trekt inn. Her blir relevant teori om skolekulturen, læringskulturen og samarbeid presentert med teoretikere som Schein, Berg og Hargreaves i fokus. Utover relevant teori er oppgaven basert på et mindre kvalitativt studie gjort ved 3 videre gående skoler i 3 forskjellige fylker. Ved disse skolene ble rektor samt 5 lærere intervjuet om hvordan skolene forholdt seg til og arbeidet med å skape en lærende organisasjon. Det ble stilt en rekke spørsmål om forhold som samarbeid, konfliktløsing og systemer for sikring av erfaringer. Masteroppgaven diskuterer så metoden brukt i oppgaven samt beskriver gjennomføringen av intervjuene. Beskrivelsen av intervjuene blir tett etterfulgt av analysen hvor spørsmål som hvordan rektorrollen oppfattes av lærerne, hvordan skolekulturen påvirker rektors ledelse og hva rektor gjør for å utvikle skolen blir drøftet nærmere. Avslutningsvis vil det bli en drøfting av rektors rolle i å skape en lærende organisasjon. Andre spørsmål innen temaet som hvilke innfallsvinkel som bør benyttes for å gjøre en skole til en lærende organisasjon og hva spiller inn på endringsprosesser, ledelsens struktur og innfallsvinkel eller organisasjonens kultur vil også bli gjennomgått nærmere. Oppgaven avsluttes med spørsmålet om rektor kan være en endringsagent i dagens skole som blir drøftet i lys av teori og empiri.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleRektor - en endringsagent? : bruk av prinsippet lærende organisasjon i dagens skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-02-06en_US
dc.creator.authorAasvestad, Marianneen_US
dc.creator.authorGjerland, Marianneen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Aasvestad, Marianne&rft.au=Gjerland, Marianne&rft.title=Rektor - en endringsagent?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-21003en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo86534en_US
dc.contributor.supervisorSvein Egil Vestreen_US
dc.identifier.bibsys09023359xen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31095/1/MASTEROPPGAVEN.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata