dc.date.accessioned | 2013-03-12T13:04:19Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T13:04:19Z | |
dc.date.issued | 2008 | en_US |
dc.date.submitted | 2008-11-05 | en_US |
dc.identifier.citation | Aasvestad, Marianne, Gjerland, Marianne, . Rektor - en endringsagent?. Masteroppgave, University of Oslo, 2008 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/31095 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven tar for seg rektors rolle i å skape en lærende organisasjon. Her blir det stilt spørsmålstegn ved rektors innvirkning på skolen ved endring og utvikling, og om rektors rolle er betydningsløs eller avgjørende i denne prosessen.
Gjennom en politisk ramme og relevant teori blir begrepet ”lærende organisasjoner” presentert. Her blir det vist til klassiske teoretikere som Argyris, Schön, Senge, Nonaka og Takeuchi. Videre vil teorier rundt ledelse bli fremstilt. Her har blant annet bidrag fra Leithwood og Davies fått stor oppmerksomhet. Siden temaet er rektors rolle vil oppgaven avgrenses til å omhandle rektor, men til sammenligning blir læreraspektet trekt inn. Her blir relevant teori om skolekulturen, læringskulturen og samarbeid presentert med teoretikere som Schein, Berg og Hargreaves i fokus. Utover relevant teori er oppgaven basert på et mindre kvalitativt studie gjort ved 3 videre gående skoler i 3 forskjellige fylker. Ved disse skolene ble rektor samt 5 lærere intervjuet om hvordan skolene forholdt seg til og arbeidet med å skape en lærende organisasjon. Det ble stilt en rekke spørsmål om forhold som samarbeid, konfliktløsing og systemer for sikring av erfaringer. Masteroppgaven diskuterer så metoden brukt i oppgaven samt beskriver gjennomføringen av intervjuene. Beskrivelsen av intervjuene blir tett etterfulgt av analysen hvor spørsmål som hvordan rektorrollen oppfattes av lærerne, hvordan skolekulturen påvirker rektors ledelse og hva rektor gjør for å utvikle skolen blir drøftet nærmere. Avslutningsvis vil det bli en drøfting av rektors rolle i å skape en lærende organisasjon. Andre spørsmål innen temaet som hvilke innfallsvinkel som bør benyttes for å gjøre en skole til en lærende organisasjon og hva spiller inn på endringsprosesser, ledelsens struktur og innfallsvinkel eller organisasjonens kultur vil også bli gjennomgått nærmere. Oppgaven avsluttes med spørsmålet om rektor kan være en endringsagent i dagens skole som blir drøftet i lys av teori og empiri. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Rektor - en endringsagent? : bruk av prinsippet lærende organisasjon i dagens skole | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2009-02-06 | en_US |
dc.creator.author | Aasvestad, Marianne | en_US |
dc.creator.author | Gjerland, Marianne | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::280 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Aasvestad, Marianne&rft.au=Gjerland, Marianne&rft.title=Rektor - en endringsagent?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-21003 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 86534 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Svein Egil Vestre | en_US |
dc.identifier.bibsys | 09023359x | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31095/1/MASTEROPPGAVEN.pdf | |