Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:55:44Z
dc.date.available2013-03-12T12:55:44Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-10-24en_US
dc.identifier.citationDahlen, Solfrid Mari. Utvikling av selvregulert læring på småskoletrinnet. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31092
dc.description.abstractPROBLEMSTILLINGER Hva er det lærere sier og gjør som bidrar til å utvikle elevens selvregulerte læring i småskolen? Min problemstilling er videre presisert i følgende forskningsspørsmål:  Hva er det lærere sier og gjør som bidrar til utvikling av motivasjon, refleksjon og bruk av læringsstrategier hos elever i småskolen?  I hvilken grad er bruk av arbeidsplaner egnet som arbeidsmetode for å bidra til utvikling av motivasjon, refleksjon og læringsstrategier i småskolen? Det teoretiske grunnlaget bygger på sosial kognitiv teori, sosiokulturell teori, supplert med ’self – determination’ teori. I oppgavens første del har jeg søkt å beskrive hva tidligere forskning sier om selvregulert læring, hvordan det utvikles og hvilke faktorer som virker fremmende. Internasjonale studier viser at denne utviklingen tar lang tid, er kompleks og utvikles i sosial kontekster. Det er av den grunn viktig å starte så tidlig som mulig med å utvikle motivasjon, strategier og metakognisjon. Jeg har derfor valgt å se på utvikling av motivasjon, refleksjon / metakognisjon og strategibruk i norsk skole. Strategier og metakognisjon sees primært i sammenheng med tekstforståelse i småskolen. Da mitt utvalg jobbet med a- plan ble det i tillegg naturlig å se på bruken av a – plan som undervisningsmetode, og hvilke konsekvenser dette har med hensyn til utvikling av selvregulert læring. METODE Metoden i denne oppgaven er primært kvalitativ, hvor jeg bruker observasjon av video som metode. Jeg har imidlertid kvantifisert deler av observasjonen hvor jeg viser grafer av hvordan tiden organiseres. Hovedfokuset i den empiriske analysen er dialogen mellom lærer og elev, og hva lærerne sier og gjør i klasserommet når undervisningen organiseres rundt a – plan. DATA/KILDER Oppgaven er tilknyttet prosjektet: Utvikling av motivasjon og selvregulert læring i fagene lesing og skriving i løpet av de første skoleårene, 2.- 4. klasse, ved PFI ved Universitetet i Oslo. Jeg har gjennom dette prosjektet fått tilgang til data. Jeg har valgt å avgrense meg til 2 timer undervisning med a-plan. Jeg følger to elevgrupper (på 3.trinn) og to lærere i disse to timene, det vil si to lærere som har 15 elever hver, men jobber i samme klasserom. Alle jobber ut fra den samme arbeidsplan. I analysens første del valgte jeg å benytte meg av de samme kategoriene som benyttes i PISA + prosjektet, hvor jeg søkte å beskrive organiseringen av undervisningen ved en kvantifisering av dataene. I oppgavens andre del valgte jeg ut kategorier, med bakgrunn i tidligere forskning, som bidrar til selvregulert læring. Disse kategoriene er kontroll, samarbeid, informativ tilbakemelding, resiprok undervisning, ’self- questioning’ og oppsummering. RESULTATER/ KONKLUSJONER Funn og hovedkonklusjoner presenteres gjennom to deler: 1) Hva er det lærere sier og gjør som bidrar til utvikling av motivasjon, refleksjon og bruk av læringsstrategier hos elever i småskolen ved undervisning organisert ved a – plan? Miner funn og konklusjoner på del – spørsmål 1 kan tyde på at lærerne i mitt utvalg i liten grad bidrar til utvikling av motivasjon, strategier og metakognisjon. Lærerne får liten tid til veiledning og modellering hos hver enkelt elev som i hovedsak jobber med individuelle oppgaver. 2) På hvilken måte er bruk av arbeidsplaner egnet som arbeidsmetode for å bidra til utvikling av motivasjon, refleksjon og læringsstrategier i småskolen? Mine funn og konklusjoner på del - spørsmål 2) tyder på at organiseringen av undervisningen gjør at lærer får problemer med å støtte elevene og legge til rette for utvikling av selvregulert læring. Siden elevene jobber med sine individuelle planer, blir det ingen felles instruksjoner av oppgaver der lærer får mulighet til blant annet å modellere strategier. Samtidig blir det lite samarbeid mellom elevene og liten fokus på utvikling av strategier, da elevene jobber med ulike oppgaver. Lærerne får også liten tid til hver elev, og mye av tilbakemeldingen som blir gitt tyder på at lærer blir mer opptatt av hva som er gjort og hva de skal gjøre. Konklusjonen i forhold til min problemstilling tyder dermed på at lærerne i mitt utvalg bidrar lite til utvikling av motivasjon, strategier med hensyn til tekstforståelse, og metakognisjon. Videre ser det ut til at bruk av a – plan som arbeidsmetode gjør det vanskelig å skape gode kontekster som fremmer utviklingen av selvregulert læring.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleUtvikling av selvregulert læring på småskoletrinnet : teoretiske perspektiver og en empirisk analyse av undervisning organisert rundt arbeidsplaneren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-02-05en_US
dc.creator.authorDahlen, Solfrid Marien_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Dahlen, Solfrid Mari&rft.title=Utvikling av selvregulert læring på småskoletrinnet&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-20993en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo86211en_US
dc.contributor.supervisorBodil Olaussenen_US
dc.identifier.bibsys090226143en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31092/1/MASTEROPPG.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata