Abstract
Denne oppgaven tar for seg emosjonalitet og rasjonalitet. Jeg har vært opptatt av hvordan emosjonalitet og rasjonalitet står i forhold til hverandre og hvordan et eventuelt samvirke mellom emosjonalitet og rasjonalitet arter seg. Videre har jeg vært opptatt av å se hvordan synet på rasjonalitet og emosjonalitet virker inn på pedagogikken og på hvordan skoler og undervisning er organisert. Vi ser på hvilke konsekvenser dette har for kognitive og sosiale prosesser, skolepedagogikk og undervisningens organisering. Således er spennet i oppgaven stort og muligheten for å gå i dybden i hver enkelt problemstilling noe begrenset.
Emosjonalitet og rasjonalitet er to dimensjoner som følger mennesket gjennom hele livet. I denne oppgaven ser jeg på om dette er dimensjoner eller krefter som spiller med hverandre eller virker mot hverandre. Videre ønsker jeg å finne ut av om emosjonalitet og rasjonalitet opptrer samtidig eller sekvensielt, om dette er en årsak – virkning relasjon og om relasjonen mellom de to begreper er av hierarkisk natur.
Oppgaven ser på problemstillingen i et historisk – filosofisk perspektiv, men trekker også inn nyere teorier innenfor kognitiv psykologi, neuropsykologi, læringsteori og sosialsosiologi. Både elev-rollen og lærer-rollen vies oppmerksomhet. Jeg tar også for meg læreplanteori og praksis og holder dette opp mot emosjonalitet og rasjonalitet.
Undertittelen ”harmoni eller kakofoni” er valgt da disse to begrepene representerer de to hovedretningene jeg tar for meg nemlig den integrerte ”dual-aspect” teorien representert ved Aristoteles og Spinoza eller den dualistiske, konflikterende, kolliderende oppfatningen eksempelvis representert ved Platon og Kant.