Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:58:56Z
dc.date.available2013-03-12T12:58:56Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-08-27en_US
dc.identifier.citationBakkland, Åshild. Menneskers selvoppfatning og aktivitet med hest. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31089
dc.description.abstractPROBLEMOMRÅDE OG PROBLEMSTILLING Tema for oppgaven er å belyse menneskers selvoppfatning i aktivitet med hest. Min hovedproblemstlling er; Hvordan kan menneskers selvoppfatning styrkes på ulike områder i aktivitet med hest? Jeg delte hovedproblemstillingen i delspørsmål for å få et mer nyansert bilde av selvoppfatningens sammensetning. Hvordan kan menneskers sosiale selvoppfatning påvirkes i aktivitet med hest? Hvordan kan menneskers emosjonelle selvoppfatning påvirkes i aktivitet med hest? Hvordan kan menneskers fysiske selvoppfatning påvirkes i aktivitet med hest? Hvordan kan menneskers akademiske selvoppfatning påvirkes i aktivitet med hest? På bakgrunn av egne positive erfaringer i mitt arbeid med mennesker og hest, har jeg et ønske om å rette oppmerksomheten mot; hva er det som gjør at så mange mennesker opplever positive erfaringer i kontakt med hest? Etter en del undring antar jeg at disse positive erfaringene ofte bunner i en felles nevner, nemlig selvoppfatning. Selvoppfatning er en komplisert konstruksjon av en psykologisk tilstand som er vanskelig å avgrense og presisere. I mitt arbeid ble det derfor nødvendig å innlede oppgaven med en begrepsavklaring av selvoppfatning og prosesser som utvikler og påvirker den. Sentrale litteraturkilder i arbeidet er blant annet; Rosenberg (1979) Bandura (1986, 1997), Skaalvik og Skaalvik (1996), Shavelson et al. (1976) og Marsh (1990). Jeg konstruerte en egen alternativ modell ved å integrere selvvurderingstradisjonen (Rosenberg 1979) og forventingastradisjonen (Bandura 1997). Teoriene belyser ulike sider ved selvoppfattningen, men har mange likhetstrekk. Modellen illustrerer en analyse av begrepet selvoppfatning og prosesser for utvikling av selvoppfatning. Jeg anlegger diskusjonen slik, fordi mine informanter og andre instruktører virker relativt ubevisste på hvilke prosesser som ligger til grunn for å styrke selvoppfatningen. Modellen har skapt et rammeverk for mitt arbeid i å finne ut hvordan selvoppfatning kan styrkes i aktivitet med hest i lys av prosesser som; reflekterte vurderinger, sosial sammenligning, selvattribusjon, psykologisk sentralitet, mestringserfaringer, andres eksempler, verbal overtalelse og fysiologiske og emosjonelle reaksjoner. Prosessene kan igjen belyses innenfor fire hovedområder: akademisk, sosial, emosjonell og fysisk selvoppfatning. Det finnes lite dokumentert forskning på feltet om menneskers selvoppfatning kan styrkes i aktivitet med hest. Allikevel er det en stor erfaringsbasert plattform blant fagfolk på feltet, som tilsier at hesten egner seg som pedagogisk verktøy for å styrke mennesker selvoppfatning. METODE I mitt prosjekt ønsker å undersøke om mine antakelser at menneskers selvoppfatning kan styrkes i aktivitet med hest er reelle. Jeg har gjort en kvalitativ undersøkelse, hvor jeg har intervjuet to fagpersoner som har lang erfaring og høy kompetanse i arbeid med mennesker og hest. Disse fagpersonene utgjør mine kilder for å utdype erfaringer i arbeid med mennesker og hest. Jeg hadde som mål å innhente beskrivelser av og refleksjoner rundt deres arbeid, som ville gi meg en dypere forståelse av hvordan de forstår begrepet selvoppfatning og prosesser som kan påvirke den. RESULTATER OG HOVEDKONKLUSJONER Jeg kan trekke ut flere hovedfunn fra mitt prosjekt. 1. Selvoppfatning er et sammensatt og diffust begrep. Det er stor variasjon i begepsbruk for omtale av hvordan mennesker oppfatter seg selv. 2. Aktivitet med hest gir mange muligheter som pedagogisk verktøy for å styrke selvoppfatningen. 3. Samspillet mellom faktorene instruktøren, hestens egenart og rytteren viser seg å spille en sentral rolle for et vellykket arbeid med mennesker og hest med tanke på å styrke selvoppfatningen. Instruktørens egenskaper spiller en avgjørende rolle. 4. Arbeid med tanke på å styrke menneskers selvoppfatning er en krevende oppgave for pedagogen. Han/hun bør ha god innsikt i hvilke prosesser som kan bidra til å styrke selvoppfatningen. Den alternative modell kan fungere som et hjelpemiddel for å forstå selvoppfatningens sammensetning og prosesser som påvirker dens er utvikling. Disse hovedfunnene viser at arbeid med tanke på å styrke menneskers selvoppfatning er komplisert. Det er mange faktorer som må ligge til rette for at menneskers selvoppfatning skal styrkes i aktivitet med hest Informasjon fra mine informanter og innsikt i tidligere forskning på feltet illustrerer stor begrepsvariasjon ved omtale av elementer for menneskers selvoppfatning og hvilke prosesser som styrker den. I min analyse av materialet, var det utfordrende å få en helhetlig oversikt over begrepet. Den alternative modellen illustrerer begrepet selvoppfatning og prosesser for utvikling av selvoppfatning. Den fungerte som et rammeverk for og drøfte resultatene fra mine informanter med fokus på ulike prosesser og teori som kan belyse hvordan positiv utvikling av selvoppfatning på ulike områder settes igang. Aktivitet med hest gir pedagogen mange muligheter for å drive pedagogisk virksomhet med tanke på å styrke selvoppfatningen. Et vellykket arbeid vil i stor grad avhenge av instruktørens kompetanse på tema og hans/hennes evne til å tilpasse aktiviteten individuelt.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleMenneskers selvoppfatning og aktivitet med hest : hvordan kan menneskers selvoppfatning styrkes på ulike områder i aktivitet med hest? : en teoretisk oversikt og en empirisk utdypningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-01-27en_US
dc.creator.authorBakkland, Åshilden_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Bakkland, Åshild&rft.title=Menneskers selvoppfatning og aktivitet med hest&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-20627en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo83151en_US
dc.contributor.supervisorBodil Stokke Olaussenen_US
dc.identifier.bibsys090173392en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31089/1/MASTERxINNLEVERING.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata