Abstract
Avhandlingen tar utgangspunkt i fedres hverdagsliv i Norge anno 2008, og gir et innblikk i fedres omsorgspraksiser. Avhandlingen er basert på dybdeintervjuer av åtte fedre, og søker å besvare hvordan fedre utøver farskap i en forandret familieverden. Videre tar oppgaven for seg hvordan fedrene konstruerer farskap i relasjon til for eksempel barna, sin partner, egne fedre, arbeidslivet og samfunnet for øvrig.
Familien slik vi kjenner den er i stadig forandring, en forandring som har pågått over flere tiår. Mye har skjedd i løpet av de siste 30- 40 årene, endringer som i stor grad har påvirket farskapet. En av de viktigste endringene beskrives som familiens overgang fra en enforsørgermodell til en toforsørgermodell (Brandth og Kvande 2003). Som et resultat av kvinners økte deltagelse i arbeidslivet, har grunnlaget for fedrenes rolle som forsørger av familien forsvunnet. I dag blir det sett på som normalen at begge foreldrene jobber og forsørger familien, fedrene skaper dermed farskap basert på noe annet enn forsørging.
For fedrene i denne avhandlingen konstrueres farskapet i stor grad gjennom barna. Det er barna som er hovedmotivasjonen bak de nærværende omsorgspraksisene. Fedrene forteller at barna og farskapet har ført med seg et nytt fokus og en orientering mot hjemmet og omsorgen. Denne orienteringen innover, mot en slags kjerne i tilværelsen, motiveres hovedsakelig av fedrenes ønske om å skape nære relasjoner til barna sine. Fedrene opplever egenverdier ved de nære relasjonene til barna. De ønsker å lære barna å kjenne og å ha noen å elske. Det å tilbringe tid med barna, være sammen med dem uten å være styrt av tiden, og det å være tilstede for barna er viktig i fedrenes omsorgspraksiser. Fedrene beskriver med dette personlige motiv som bakgrunn for deres orientering mot hjemmet og familien. Når fedrene beskriver ønsket om å skape relasjoner til barna helt åpent og uoppfordret henger det sammen med at det har blitt mer akseptert for menn å vise følelser.
Når vi ser at det er barna som i hovedsak trekker fedrene hjemover, ser vi samtidig at likestillingstankegangen i forhold til omsorg kommer litt i bakgrunnen. Mye av forskningen som har beskjeftiget seg med fedre og familieliv har funnet at mødres og samfunnets krav om likestilt omsorg har betydd mye for fedres orientering mot hjemmet (se for eksempel Holter og Aarseth 1993). Som et resultat av kvinners økte sysselsetting på 60- og 70-tallet, krevde kvinner at menn skulle øke sin innsats i hjemmet, og dette kravet har blitt hengende ved fedres farspraksiser. Samfunnet har også bidratt i dette henseende, tanken om likestilte foreldreskap var for eksempel en viktig bakgrunn for innføringen av fedrekvoten i 1993. Med denne avhandlingen ser det imidlertid ut til at fedrene nå konstruerer farskap med hovedvekt på andre motiver – først og fremst ønsket om å skape nære relasjoner til barna.
En annen sentral faktor i fedrenes konstruering av farskapet er ønsket om å føre noe videre. Dette gjelder både familienavn, verdier, holdninger og kjærlighet. Det som imidlertid er interessant når det gjelder videreføringen er at fedrene beskriver en videreføring av egne fedres farskap. Fedrene i denne avhandlingen ønsker å være slike fedre som deres egne fedre var, noe som står i stor kontrast til annen forsking på dette området. Forskning gjort av Holter og Aarseth (1993) og av Brandth og Kvande (2003) forteller at fedre konstruerer farskap i kontrast til sine egne fedre, og som noe annet enn sine egne fedres praksis. Fedrene i disse to undersøkelsene beskrives som fraværende, og fedrene skaper nærværende farskap som en motsats til egne fedres praksis. Fedrene i denne foreliggende avhandlingen representerer imidlertid et brudd med dette når de beskriver at de ønsker å være like gode fedre som deres egne fedre var, og at de ønsker å gi sine barn en like god oppvekst som de selv har hatt. Fedrene viderefører nærværende farspraksiser, og egne farserfaringer ser dermed ut til å være positivt viktige for konstruksjonen av farskapet.
Når det kommer til farskap og arbeidsliv, beskriver denne avhandlingen hvordan nærværende farskap ikke nødvendigvis hindres av grådige arbeidsliv. Som tidligere nevnt er det barna som er hovedmotivasjonen bak fedrenes nærværende praksiser, og i forlengelsen av dette påvirker barna arbeidslivet. Barnas betydning ser ut til å påvirke fedrenes tidsbruk i arbeidslivet, heller enn at arbeidslivet påvirker farspraksisene. Fra familieteorien viser blant andre Brandth og Kvande (2003) at arbeidslivets sterke tiltrekning skaper fraværende fedre. Brandth og Kvande beskriver et stort paradoks i undersøkelsen sin, nemlig at fedrene ser på seg selv som nærværende fedre, men at de likevel jobber mye. De hevder med andre ord at en nærværende farspraksis ikke er forenelig med mye jobbing. I denne avhandlingen beskrives imidlertid hvordan nærværende praksiser legger føringer for fedres arbeidslivsidentitet. Alle fedrene i undersøkelsen beskriver nære farskap som inneholder sterke bånd og mange følelser. De nære farskapene beskrives også av fedrene som jobber mye. Fedrene ønsker å være nærværende fedre, og er bevisste på å skape nære relasjoner til barna sine, selv om de er deltagere i et grådig arbeidsliv. Og dette klarer de, nettopp fordi de bevisst velger å bygge nære relasjoner til barna. Denne avhandlingen gir dermed grunnlag for å si at arbeidslivet ikke nødvendigvis er et hinder på veien mot nærværende farskap.
Mot slutten av avhandlingen beskrives omsorgspraksiser som ikke er kjønnede. Beskrivelsene bryter med tradisjonell kjønnskomplementaritet, der omsorg ble relatert til det kvinnelige og hjemmets sfære. Denne avhandlingen gir grunnlag for å si at omsorg ikke kan relateres til kjønn, det som er viktig i omsorgen handler ikke om kjønn, men om relasjoner, følelser, holdninger og ønsker. Fedrenes forhold til barna skiller seg i liten grad fra mødrenes forhold til barna, omsorg handler om at det bygges relasjoner heller enn hvem som bygger relasjonene. Fedrene i denne oppgaven forteller dermed om kjønnsnøytrale omsorgsprosjekter som legger grunnlaget for en ny debatt om fedre, familie, nærvær og omsorg.
Fedrenes omsorgspraksiser får også betydning for husholdet og måter foreldrene tenker og organiserer familielivet på. Fedrenes fortellinger om kjønnsnøytrale omsorgspraksiser påvirker foreldrenes arbeidsfordelinger, men fedrene lar denne deltagelsen påvirkes av omsorgspraksisene i ulik grad. Avhandlingens åtte fedre deler seg i to grupper, der den ene gruppen beskriver at kjønnsnøytrale arbeidsdelinger er en naturlig del av et nærværende farskap. For den andre gruppen kommer ikke dette like naturlig frem, fedrene her beskriver mer tradisjonelle kjønnsrollemønstre. Når det er sagt, viser avhandlingen at fedrene i begge gruppene må kunne gjøre alt som et resultat av skiftordningene familiene praktiserer. Arbeidsdelingen handler mer om at ting skal gjøres, enn om hvem som gjør hva. Ting som skal gjøres i hverdagslivet gjøres av den som det passer best for. Foreldrene krysser med dette tradisjonelle spor i forhold til hva som er henholdsvis kvinnelig og mannlig å gjøre, og beskriver en avkjønning av arbeidsdelingen. Likevel ser det ut til at avkjønningen går saktere i den ene gruppen enn i den andre. Resultatet blir at foreldrene ender opp med en tradisjonell kjønnsdeling i gruppen som beskriver kjønnskomplementære arbeidsdelinger. Det tradisjonelle mønsteret legitimeres ut fra ønsker og hva som er praktisk. Denne ”praksisheten” reproduserer dermed en kjønnet arbeidsdeling og vitner om sterke kulturelle føringer hva angår kjønn og arbeidsdelinger.
Det som imidlertid er interessant i forhold til dette, og som kommer frem i begge gruppene, er at argumentene for arbeidsdelinger og praksiser ikke lenger er kjønnet. Fedrene, og mødrene, har fristilt seg fra de kjønnede mønstrene, og vektlegger en fellesskapstenkning rundt omsorgspraksisene, der kjønn ikke lenger er premissleverandør.