dc.date.accessioned | 2013-03-12T12:58:51Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T12:58:51Z | |
dc.date.issued | 2008 | en_US |
dc.date.submitted | 2008-05-29 | en_US |
dc.identifier.citation | Hallin, Harald. Vurdering av stasjonsundervisning. Masteroppgave, University of Oslo, 2008 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/31061 | |
dc.description.abstract | Problemstilling
Hensikten med undersøkelsen har vært å vurdere stasjonsundervisning som undervisningsmetode i faget matematikk. Jeg har valgt ut ungdomsskolen i undersøkelsen, og følgende spørsmål ble stilt: Kan stasjonsundervisning føre til bedre faglig kompetanse i emnet brøk for elever på 8. trinn?
Metode
Den metodiske tilnærmingen har vært en kombinasjon av kvalitativ og kvantitativ tilnærming. I den kvalitative tilnærmingen har rollen som deltagende observatør vært sentral i innsamling av empiri. Denne delen av empiriinnsamlingen ble gjennomført som en kombinasjon av semistrukturert intervju, opptak av elevsamtaler og innsamling av skriftlig materiale. Den kvantitative delen kjennetegnes som en kvasi-eksperiment design, en pretest-posttest-design med en gruppe.
Resultater
Undersøkelsen indikerer at stasjonsundervisningen førte til en forbedring av elevenes faglige kompetanse. Elevene ga i den kvalitative delen av undersøkelsen uttrykk for at de fikk et faglig utbytte av stasjonsundervisningen. I den kvantitative tilnærmingen var differansen mellom elevgruppens gjennomsnittlige kompetanse i emnet brøk før og etter stasjonsundervisningen statistisk signifikant. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Vurdering av stasjonsundervisning : en didaktisk studie i matematikk | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2008-11-18 | en_US |
dc.creator.author | Hallin, Harald | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::280 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Hallin, Harald&rft.title=Vurdering av stasjonsundervisning&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-19938 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 76991 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Per Even Melbye | en_US |
dc.identifier.bibsys | 08275408x | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31061/3/Masteroppgave_Hallin.pdf | |