Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:00:30Z
dc.date.available2013-03-12T13:00:30Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-02-21en_US
dc.identifier.citationSkjæveland, Helene Marie. Har barn med ADHD økt risiko for nettspillavhengighet?. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31030
dc.description.abstractProblemområde/problemstilling: Har barn med ADHD økt risiko for nettspillavhengighet? Teorigrunnlaget her er tatt ut i fra ulike artikler og annen faglitteratur på emnet. Barn med ADHD kjennetegnes ved at de har problemer med konsentrasjon, oppmerksomhet og hyperaktivitet, allikevel klarer de å sitte lenge foran dataen og spille nettspill. Oppgaven fokuserer på hva som kan ligge bak dette fenomenet, og tar for seg det fysiologiske bakenforliggende, samt selvregulering og sosial kompetanse. Det vil bli presentert ulike studier for å belyse oppgavens innhold. Metode: Oppgaven har brukt litteraturstudie som metode. Det har blitt gjort søk i søkerbasene PubMed, infoPsyk og Bibsys etter søkeord som ADHD, online computer gaming addiction, addiction, neurobiology, dopamine, og self regulation. Artikler er i hovedsak på engelsk, mens den øvrige litteraturen er på norsk. I tilegg til søkebasene er det er også funnet artikler ved å ta utgangspunkt i kildelister til forskere innenfor det området det var ønskelig å ha informasjon om. Relevante studier presentert i ulike forskningsartikler vil bli belyst underveis i oppgaven. Konklusjoner: Resultatene fra oppgaven viser at det kan synes å være en sammenheng mellom ADHD og nettspillavhengighet. Dette på grunn av tre faktorer der den fysiologiske svikten, slik det ser ut til at begge tilstander innehar, spiller en sentral rolle i å forklare årsaker til at vanskene oppstår. Problemer med selvregulering og sosial kompetanse er ofte virkninger av kardinalsymptomene på ADHD som er vansker med oppmerksomhet, konsentrasjon og hyperaktivitet. Konklusjonen i denne oppgaven er at nettspill slik det er i dens natur bidrar til at barn med ADHD utvikler en sårbarhet til nettspillavhengighet, og dermed øker denne faren. Dette fordi nettspill gir både umiddelbare belønninger og hyppige belønninger, bidrar til positive opplevelser, teknikker som øker selvregulert atferd, og nødvendiggjørs i høy grad sosial samhandling, noe som barn kan sies å etterstrebe.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleHar barn med ADHD økt risiko for nettspillavhengighet? : en litteraturstudieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-11-06en_US
dc.creator.authorSkjæveland, Helene Marieen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Skjæveland, Helene Marie&rft.title=Har barn med ADHD økt risiko for nettspillavhengighet?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-18906en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo70471en_US
dc.contributor.supervisorTurid Lyngstaden_US
dc.identifier.bibsys082690359en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31030/1/Masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata