Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:57:24Z
dc.date.available2013-03-12T12:57:24Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-11-27en_US
dc.identifier.citationStrand, Lina Johanne. Engasjerende undervisning. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31013
dc.description.abstractPROBLEMOMRÅDE Denne oppgaven er sluttresultatet av en kvalitativ undersøkelse av studenters syn på engasjerende undervisning. Dette er et uttrykk studenter bruker for å beskrive undervisning og det dukker ofte opp i studentevalueringer. Innholdet i uttrykket kan oppfattes som ”common sense”, men det er også uklart hva den enkelte legger i uttrykket. Derfor er det interessant å undersøke dette nærmere, noe jeg gjør i denne eksplorerende undersøkelsen. Problemstillingen lyder som følger: Hva opplever studenter som engasjerende undervisning? METODE Undersøkelsen er basert på det kvalitative intervju som metode. Intervjuene har delvis strukturert form. I den første delen gis informantene mulighet til å fortelle om det de ønsker mht hva de synes er engasjerende undervisning. I denne delen av intervjuet gis det ingen føringer enn oppfølging av deres temaer. Den andre delen er bygd opp rundt sentrale didaktiske kategorier som lærer, fag, arbeidsmåter, rammer og student. Men også i denne delen er det hvordan informantene svarer og deres begrepsbruk som er viktig å få frem. Intervjuene er transkripert og så analysert gjennom en grundig koding- og fortetningsprosess. For å gjøre dette er dataprogrammet Atlas.ti benyttet. KILDER Det er informantenes egne utsagn som ligger til grunn for resultatene i denne undersøkelsen. Disse informantene er aktive studenter faglig og sosialt ved sine studier og er valgt på grunnlag av nettopp dette. Utvalget kan dermed anses som et formålsutvalg hvor målet er å finne informanter som kan gi rikelig med informasjon om temaet. I den teoretiske referanserammen tar jeg blant annet for meg ulike perspektiver på lærer. Til dette brukes Peder Laursen (2004) og Alex Moore (2004) sin forskning om temaet. I tillegg benyttes de analytiske perspektivene didaktisk relasjonstenkning og aktivitetsteori. Ettersom dette er en eksplorerende og ikke hypotesetestende undersøkelse er teorien hovedsakelig til nytte for å belyse funnene og løfte de opp på et mer teoretisk plan i siste fase av undersøkelsen. RESULTATER Analysen tar for seg 23 underordende kategorier fordelt i seks overordende kategorier. Egenskaper ved underviser, fag, formidling, aktivisering, studenten og andre er de overordnede kategoriene som utgjør det informantene i denne undersøkelsen opplever som engasjerende undervisning. Egenskaper ved underviser består av de fire underordnede kategoriene egenart, et ønske om å lære bort, faglig sikker og følelser for faget. Fag består av de tre underordende kategoriene temaets karakter, fagets anvendelighet og teori og empiri. Formidling består av de fire underordnede kategoriene å bruke eksempler og hjelpemidler, å treffe studentenes nivå, å snakke fritt og å ha struktur. Aktivisering består av de fire underordnede kategoriene deltakelse, spørsmål, diskusjon og praksis-innslag. Studenten består av de seks underordnede kategoriene studentens interesse, engasjerte medstudenter, å få utfordringer, å få tilbakemelding, å tilegne seg ferdigheter og å få lyst til å lære. Til slutt har jeg en restkategori andre som består av de to underordnede kategoriene gruppestørrelse og annerledes undervisning. Disse kategoriene er i seg selv meningsbærende med hensyn til å beskrive hva informantene i denne undersøkelsen opplever som engasjerende undervisning, men jeg trekker i tillegg frem noen konklusjoner: Informantene knytter engasjerende undervisning til forhold ved sin læring og motivasjon. Med hensyn til underviser er det generelt lite fokus på spesielle, personlige egenskaper, og mer på generelle egenskaper, som måter å formidle på, forhold til faget og arbeidsformer som underviser iverksetter. I tillegg til forhold ved underviser knytter informantene også andre faktorer til opplevelsen av engasjerende undervisning. Her kommer spesielt informantenes interesser og tidligere erfaringer inn, samt betydningen av medstudenter og rammefaktorer, som antall studenter i undervisningen. Et gjennomgående trekk er at informantene synes undervisningssituasjoner der de på ulike måter kan være aktive er engasjerende. Fellesskapet og samhandlingen i undervisning er viktig i forhold til opplevelsen av engasjement.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleEngasjerende undervisning : en kvalitativ undersøkelse av studenters syn på engasjerende undervisningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-02-25en_US
dc.creator.authorStrand, Lina Johanneen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Strand, Lina Johanne&rft.title=Engasjerende undervisning&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-18279en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo68302en_US
dc.contributor.supervisorArne Skodvinen_US
dc.identifier.bibsys080302807en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31013/1/STRAND_MASTER.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata