dc.date.accessioned | 2013-03-12T12:56:39Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T12:56:39Z | |
dc.date.issued | 2007 | en_US |
dc.date.submitted | 2007-10-19 | en_US |
dc.identifier.citation | Heitun, Kjersti Elisabeth. Intensjoner og realiteter. Masteroppgave, University of Oslo, 2007 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/31001 | |
dc.description.abstract | Sammendrag av masteroppgaven i pedagogikk
TITTEL:
Intensjoner og realiteter.
Om fengselsbetjenters utvikling av opplevd handlingskompetanse i pliktåret.
AV:
Heitun, Kjersti E.
EKSAMEN:
Masteroppgave i allmenn pedagogikk
SEMESTER:
Høsten 2007
STIKKORD:
Handlingskompetanse
Læring
Pliktårsbetjenter
Problemområde/problemstilling:
Denne undersøkelsen fokuserer på nyutdannede fengselsbetjenter, også kalt pliktårsbetjenter på grunn av det obligatoriske pliktåret etter endt toårig betalt etatsutdannelse. Studien tar sikte på å fange opp noe av pliktårsbetjentenes læring og utvikling av opplevd handlingskompetanse i pliktåret, gjennom deltagelse i praksissammenhenger. Kriminalomsorgen har klargjort sitt verdigrunnlag gjennom planer og dokumenter, og undersøkelsen fokuserer på hvordan pliktårsbetjentenes opplevde handlingskompetanse står i relasjon til de intensjoner som kommer frem i dokumentene. Problemstillingen som besvares i oppgaven er:
”Hvordan står pliktårsbetjenters opplevde handlingskompetanse i relasjon til hva planer for Kriminalomsorgen sier om hvilke handlingskompetanser som er ønskelige?
Skjer det utvikling av opplevd handlingskompetanse i pliktåret, og hvordan kan en slik utvikling forklares?”.
Metode/data/kilder:
For å belyse oppgavens problemstilling, benyttes en teoretisk og empirisk tilnærming. Det empiriske grunnlaget for oppgaven er kvalitative intervjuer med tre pliktårsbetjenter, gjennomført som panelstudier. I tillegg har jeg foretatt kvalitative innholdsanalyser av utvalgte dokumenter for å få frem data som er relevante for problemstillingen. Både dokumentanalysene og analysen av empirien er gjort ut i fra Nygren (2004) sin teori om handlingskompetanse, og enkelte aspekter ved teorien vil bli problematisert og drøftet som bakgrunn for de videre teoretiske valg som er foretatt. Studien fokuserer på læring i praksissammenhenger, og forsøker å fange opp et personlig aspekt ved læring og endring situert i kontekst. Videre er litteratur om Kriminalomsorgen og nettsider benyttet for å sette fengselsbetjentyrket i et helhetsperspektiv.
Resultater:
Intervjuene avdekker at respondentene synes å oppleve en identitet med Kriminalomsorgens verdigrunnlag og målsetting, men at de utvikler en noe ulik opplevd individuell kontekstspesifikk identitet i retning av vokter eller hjelper. På grunn av utdanningens vektlegging av praksis, ser det ut til at pliktårsbetjentene i stor grad er klar over den virkelighet de blir plassert ut i. Det ser videre ut til at respondentenes opplevelse av kontekstuelle forhold og arbeidets kompleksitet vanskeliggjør utvikling av en sammensatt opplevd handlingskompetanse, samtidig som den samme konteksten gir rom for å utvikle opplevd handlingskompetanse i forhold til deler av arbeidet. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Intensjoner og realiteter : om fengselsbetjenters utvikling av opplevd handlingskompetanse i pliktåret | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2008-02-11 | en_US |
dc.creator.author | Heitun, Kjersti Elisabeth | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::280 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Heitun, Kjersti Elisabeth&rft.title=Intensjoner og realiteter&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-18260 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 66473 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Finn Hjardemaal | en_US |
dc.identifier.bibsys | 08021925x | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31001/2/Heitun-master.pdf | |