Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:56:39Z
dc.date.available2013-03-12T12:56:39Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-10-19en_US
dc.identifier.citationHeitun, Kjersti Elisabeth. Intensjoner og realiteter. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31001
dc.description.abstractSammendrag av masteroppgaven i pedagogikk TITTEL: Intensjoner og realiteter. Om fengselsbetjenters utvikling av opplevd handlingskompetanse i pliktåret. AV: Heitun, Kjersti E. EKSAMEN: Masteroppgave i allmenn pedagogikk SEMESTER: Høsten 2007 STIKKORD: Handlingskompetanse Læring Pliktårsbetjenter Problemområde/problemstilling: Denne undersøkelsen fokuserer på nyutdannede fengselsbetjenter, også kalt pliktårsbetjenter på grunn av det obligatoriske pliktåret etter endt toårig betalt etatsutdannelse. Studien tar sikte på å fange opp noe av pliktårsbetjentenes læring og utvikling av opplevd handlingskompetanse i pliktåret, gjennom deltagelse i praksissammenhenger. Kriminalomsorgen har klargjort sitt verdigrunnlag gjennom planer og dokumenter, og undersøkelsen fokuserer på hvordan pliktårsbetjentenes opplevde handlingskompetanse står i relasjon til de intensjoner som kommer frem i dokumentene. Problemstillingen som besvares i oppgaven er: ”Hvordan står pliktårsbetjenters opplevde handlingskompetanse i relasjon til hva planer for Kriminalomsorgen sier om hvilke handlingskompetanser som er ønskelige? Skjer det utvikling av opplevd handlingskompetanse i pliktåret, og hvordan kan en slik utvikling forklares?”. Metode/data/kilder: For å belyse oppgavens problemstilling, benyttes en teoretisk og empirisk tilnærming. Det empiriske grunnlaget for oppgaven er kvalitative intervjuer med tre pliktårsbetjenter, gjennomført som panelstudier. I tillegg har jeg foretatt kvalitative innholdsanalyser av utvalgte dokumenter for å få frem data som er relevante for problemstillingen. Både dokumentanalysene og analysen av empirien er gjort ut i fra Nygren (2004) sin teori om handlingskompetanse, og enkelte aspekter ved teorien vil bli problematisert og drøftet som bakgrunn for de videre teoretiske valg som er foretatt. Studien fokuserer på læring i praksissammenhenger, og forsøker å fange opp et personlig aspekt ved læring og endring situert i kontekst. Videre er litteratur om Kriminalomsorgen og nettsider benyttet for å sette fengselsbetjentyrket i et helhetsperspektiv. Resultater: Intervjuene avdekker at respondentene synes å oppleve en identitet med Kriminalomsorgens verdigrunnlag og målsetting, men at de utvikler en noe ulik opplevd individuell kontekstspesifikk identitet i retning av vokter eller hjelper. På grunn av utdanningens vektlegging av praksis, ser det ut til at pliktårsbetjentene i stor grad er klar over den virkelighet de blir plassert ut i. Det ser videre ut til at respondentenes opplevelse av kontekstuelle forhold og arbeidets kompleksitet vanskeliggjør utvikling av en sammensatt opplevd handlingskompetanse, samtidig som den samme konteksten gir rom for å utvikle opplevd handlingskompetanse i forhold til deler av arbeidet.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleIntensjoner og realiteter : om fengselsbetjenters utvikling av opplevd handlingskompetanse i pliktåreten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-02-11en_US
dc.creator.authorHeitun, Kjersti Elisabethen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Heitun, Kjersti Elisabeth&rft.title=Intensjoner og realiteter&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-18260en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo66473en_US
dc.contributor.supervisorFinn Hjardemaalen_US
dc.identifier.bibsys08021925xen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31001/2/Heitun-master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata