Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:00:07Z
dc.date.available2013-03-12T13:00:07Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-06-21en_US
dc.identifier.citationBraathen, Kaja. Rammefaktorer og tilpasset opplæring. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30982
dc.description.abstractProblemområde Intensjonen med oppgaven har vært å belyse hvordan rammefaktorer kan påvirke opplæringen. I tråd med dette er oppgavens problemstilling som følger; ”Hvordan påvirkes læreres yrkesutøvelse av de rammefaktorer som omkretser opplæringssituasjonen? - En studie hvor læreres opplevelse av ’tilpasset opplæring’ brukes til å synliggjøre sammenhenger mellom yrkesutøvelse og rammebetingelser i friskoler og i offentlige skoler.” For å belyse forskningsspørsmålet har rammefaktorteori blitt brukt som teoretisk rammeverk. De begreper, og antakelser om sammenhenger mellom disse, som har vært med på å styre intervjuenes innhold og hvilke deler av virkeligheten som er forsøkt avdekket, er valgt ut med utgangspunkt i rammefaktorteori. ’Tilpasset opplæring’ har blitt brukt som et medierende begrep for å belyse lærernes opplevelse av de rammer som omkretser opplæringssituasjonen. Læreres opplevelse av rammer både på friskoler og offentlige skoler har blitt undersøkt. Dette ble både gjort for å få øke sannsynligheten for at lærere med ulike oppfatninger er med i respondentgruppen, og for å tilføre ytterligere en dimensjon til undersøkelsen. Metode Empirien er skaffet til veie for å fange opp hvilke oppfatninger lærere har av muligheter og begrensninger for å ’tilpasse opplæringen’, og hvordan disse henger sammen med rammer som påvirker opplæringen på friskoler og i offentlige skoler. Kvalitative metoder generelt, og fokusgrupper spesielt, har vært godt egnet til å få fram nødvendige nyanser i lærernes tanker og opplevelser. Datamaterialet i denne oppgaven er derfor hentet inn gjennom fire fokusgruppeintervjuer. To av disse ble avholdt på friskoler, og to på offentlige skoler. Utfallet av disse intervjuene er analysert ut fra kategorier som ble laget med bakgrunn i rammefaktorteori. Analysene kan synliggjøre sammenhenger som gjelder for akkurat disse lærerne på disse skolene. Å generalisere utover dette er ikke mulig. Tendensene som er funnet i undersøkelsen kan imidlertid undersøkes nærmere, og muligens verifiseres, i senere forskningsprosjekter. På denne måten kan resultater fra flere undersøkelser til sammen bidra til å øke sannsynligheten for at funn kan ha gyldighet for lærerpopulasjonen generelt. Resultater Gjennom analyser av utsagnene som lærerne brukte for å beskrive deres opplevelse av hvorledes ’tilpasset opplæring’ fungerer på deres skole, er det mulig å si noe om rammers påvirkning på opplæringssituasjonen til lærerne i materialet. Noen av hovedfunnene kan sammenfattes i følgende punkter: • Formelle rammebetingelser ser ut til både å ha innvirkning på skolesituasjonen generelt, og for mulighetene lærere har for å tilpasse opplæringen til den enkelte, spesielt. Friskolene ser i større grad enn de offentlige skolene ut til å ha ”lokal frihet”, både økonomisk og ideologisk. • Det synes å være et noe større foreldreengasjement og deltakelse i skolen blant friskoleforeldrene, enn blant foreldrene i den offentlige skolen. Gjennom de krav foreldre stiller, ser det derved ut til at nærsamfunnets rammer påvirker lærernes yrkesutøvelse mer på de to friskolene, enn på de offentlige skolene. • De indre rammenes utforming varierer fra skole til skole. Det påtagende er imidlertid at det kan se ut til at lærere på skoler med nokså like betingelser, kan oppfatte og utnytte rammene på svært forskjellige måter. Det ser dermed ut til at en skoles indre rammer får betydning for opplæringssituasjonen både gjennom de faktiske begrensningene disse setter, og gjennom hvordan lærerne tolker disse rammene og dermed hvordan de lar dem påvirke sin yrkesutøvelse. Rammers påvirkning, i dette tilfellet på opplæringssituasjonen, ser i stor grad ut til å avhenge av, og variere med, lærernes opplevelse av rammene. Dette gjelder for alle de tre nivåene over. ’Tilpasset opplæring’ er et sentralt begrep i den norske skolen. Det ser allikevel ikke ut til at de lærerne jeg har intervjuet er komfortable med hvordan dette skal iverksettes i praksis. Det er grunn til å tro at lærere ville hatt god nytte av flere utdypende diskusjoner omkring hvorledes dette bedre kan la seg gjennomføre i opplæringssituasjonen.nor
dc.language.isonoben_US
dc.subjectPedagogisk psykologi Didaktikk Rammefaktorteori Tilpasset opplæringen_US
dc.titleRammefaktorer og tilpasset opplæring : et kvalitativt studie fra to offentlige skoler og to friskoleren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-10-23en_US
dc.creator.authorBraathen, Kajaen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Braathen, Kaja&rft.title=Rammefaktorer og tilpasset opplæring&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-16658en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo62828en_US
dc.contributor.supervisorJon Laugloen_US
dc.identifier.bibsys071538925en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30982/1/Oppgavex21xjuni_allersiste.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata