Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:03:49Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-06-02en_US
dc.identifier.citationSollien, Monica. Grensesetting og medbestemmelse.. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30974
dc.description.abstractProblemområdet/Problemstilling: Barnehagesektoren er i fokus om dagen, og det bevilges store summer for å heve kvaliteten i barnehagene. Et av områdene som det jobbes mye med er barns medvirkning. Dette ser vi både i den reviderte rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver og den nye loven om barnehager. Denne oppgaven tar sikte på å undersøke grensesetting og medvirkning fra barnas ståsted. Jeg vil derfor undersøke hvordan noen femåringer i en barnehage i Oslo ser på forholdet mellom andreregulering og egenregulering. Metode: Oppgaven er en kvalitativ studie av de eldste barnas syn på medbestemmelse og grensesetting i en barnehage i Oslo kommune. Utgangspunktet har vært å få frem barnas subjektive erfaringer, opplevelser og refleksjoner rundt tre gitte situasjoner i barnehagen som kan være konfliktfylte. I tillegg til at barna har fått muligheten til å uttrykke seg noe mer generelt i forhold til medbestemmelse og grensesetting. Hovedvekten er lagt på barns egne opplevelser og erfaringer med ytre- og indre styring. Jeg har valgt å fokusere på barnehagen som arena og avgrense oppgaven til de eldste barna. Kvalitativt forskningsintervju er metoden jeg har benyttet for å samle inn data til min undersøkelse. Jeg har intervjuet åtte barn, som alle er fem år gamle. Data/kilder: Det empiriske materialet i denne oppgaven er basert på semistrukturerte intervjuer av åtte femåringer i en barnehage i Oslo kommune. Resultater: Funnene i undersøkelsen indikerer at barn i femårsalderen kan synes å ha problemer med og artikulere sitt syn på medbestemmelse og grensesetting i barnehagen. Dersom dette skulle vise seg å være et generelt trekk, er det i seg selv interessant i forhold til intensjonene om barns medbestemmelse i barnehagen. Barna synes i svært stor utstrekning å ha akseptert barnehagens eksisterende forhold mellom andreregulering og egenregulering. Det kan se ut som barns medbestemmelse i grensesettingsspørsmål på barnehagefeltet ikke bare er et spørsmål om hva barna selv ønsker, men at de voksne også legger til rette for barnas medbestemmelse.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleGrensesetting og medbestemmelse. : En intervjuundersøkelse av noen femåringers syn på forholdet mellom andreregulering og egenregulering i barnehagen.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-09-25en_US
dc.creator.authorSollien, Monicaen_US
dc.date.embargoenddate10000-01-01
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code Aen_US
dc.rights.termsforeveren_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Sollien, Monica&rft.title=Grensesetting og medbestemmelse.&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-16038en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo61408en_US
dc.contributor.supervisorArne Skodvinen_US
dc.identifier.bibsys071340688en_US
dc.rights.accessrightsclosedaccessen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30974/2/Master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata