dc.date.accessioned | 2013-03-12T13:03:49Z | |
dc.date.issued | 2007 | en_US |
dc.date.submitted | 2007-06-02 | en_US |
dc.identifier.citation | Sollien, Monica. Grensesetting og medbestemmelse.. Masteroppgave, University of Oslo, 2007 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/30974 | |
dc.description.abstract | Problemområdet/Problemstilling:
Barnehagesektoren er i fokus om dagen, og det bevilges store summer for å heve kvaliteten i barnehagene. Et av områdene som det jobbes mye med er barns medvirkning. Dette ser vi både i den reviderte rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver og den nye loven om barnehager. Denne oppgaven tar sikte på å undersøke grensesetting og medvirkning fra barnas ståsted. Jeg vil derfor undersøke hvordan noen femåringer i en barnehage i Oslo ser på forholdet mellom andreregulering og egenregulering.
Metode:
Oppgaven er en kvalitativ studie av de eldste barnas syn på medbestemmelse og grensesetting i en barnehage i Oslo kommune. Utgangspunktet har vært å få frem barnas subjektive erfaringer, opplevelser og refleksjoner rundt tre gitte situasjoner i barnehagen som kan være konfliktfylte. I tillegg til at barna har fått muligheten til å uttrykke seg noe mer generelt i forhold til medbestemmelse og grensesetting. Hovedvekten er lagt på barns egne opplevelser og erfaringer med ytre- og indre styring. Jeg har valgt å fokusere på barnehagen som arena og avgrense oppgaven til de eldste barna.
Kvalitativt forskningsintervju er metoden jeg har benyttet for å samle inn data til min undersøkelse. Jeg har intervjuet åtte barn, som alle er fem år gamle.
Data/kilder:
Det empiriske materialet i denne oppgaven er basert på semistrukturerte intervjuer av åtte femåringer i en barnehage i Oslo kommune.
Resultater:
Funnene i undersøkelsen indikerer at barn i femårsalderen kan synes å ha problemer med og artikulere sitt syn på medbestemmelse og grensesetting i barnehagen. Dersom dette skulle vise seg å være et generelt trekk, er det i seg selv interessant i forhold til intensjonene om barns medbestemmelse i barnehagen. Barna synes i svært stor utstrekning å ha akseptert barnehagens eksisterende forhold mellom andreregulering og egenregulering. Det kan se ut som barns medbestemmelse i grensesettingsspørsmål på barnehagefeltet ikke bare er et spørsmål om hva barna selv ønsker, men at de voksne også legger til rette for barnas medbestemmelse. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Grensesetting og medbestemmelse. : En intervjuundersøkelse av noen femåringers syn på forholdet mellom andreregulering og egenregulering i barnehagen. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2007-09-25 | en_US |
dc.creator.author | Sollien, Monica | en_US |
dc.date.embargoenddate | 10000-01-01 | |
dc.rights.terms | Dette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A | en_US |
dc.rights.terms | forever | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::280 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Sollien, Monica&rft.title=Grensesetting og medbestemmelse.&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-16038 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 61408 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Arne Skodvin | en_US |
dc.identifier.bibsys | 071340688 | en_US |
dc.rights.accessrights | closedaccess | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30974/2/Master.pdf | |