Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:57:11Z
dc.date.available2013-03-12T12:57:11Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-05-23en_US
dc.identifier.citationRamstad, Sissel Lyngvær. Læringskulturen i en kunnskapsintensiv organisasjon. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30964
dc.description.abstractProblemområde/problemstilling: Utgangspunktet for studien er å undersøke hvorvidt læringskultur er et nyttig analytisk begrep, og studien tar sikte på å framstille kjennetegn ved læringskulturen i Gard AS. Studiens problemstilling er: ”Hva kjennetegner læringskulturen, og hvordan arter den seg i en kunnskapsintensiv bedrift som Gard AS?” I tillegg ønsker jeg å studere om medskapende prosesser er en del av læringskulturen i Gard AS. Med utgangspunkt i en sosiokulturell forståelse av kunnskap og læring gjør jeg en deskriptiv analytisk beskrivelse av læringskulturen. Læringsdimensjonen beskrives ut fra fem aspekter ved læring som er situativ, sosial, deltagelse i praksisfellesskap, distribuert og mediert. Kulturdimensjonen beskrives i termer av at kulturens deltagere deler et tradisjonelt opphav og en dynamisk samtidsforståelse. Metode: Det er en kvalitativ studie, der jeg studerer ett tilfelle av en læringskultur. Jeg presenterer materiale i forhold til det teoretiske rammeverket og har derfor tatt utgangspunkt i fem aspekt ved læring. Jeg benytter en kategoribasert analyse som utgangspunkt for en skjematisering av læringskulturens dimensjoner. Gjennom skjematiseringen leter jeg fram kjennetegn ved læringskulturen i Gard AS. Til slutt presenterer jeg åtte kjennetegn ved læringskulturen. Data/kilder: Det empiriske materialet er basert på 10 intervjuer og skriftlig dokumentasjon om bedriften. Informantene representerer henholdsvis Gard AS og konsulentfirmaet Institutt for Medskapende Ledelse. Resultat/hovedkonklusjon: De åtte kjennetegnene jeg kommer fram til er ressurser til læring, fleksibilitet, kunnskapsdeling, kommunikasjon, respekt, myndiggjøring, ansvarliggjøring og kontinuerlig læring. Kjennetegnene framstår på ulik måte i forhold til kulturens referansepunkt og er i ulik grad preget av fortid og nåtid. Jeg har gjennom studien anvendt læringskultur som begrep på en systematisk måte og mener at læringskultur er et nyttig analytisk begrep. Studien viser at læringskulturen i Gard AS til en viss grad preges av medskapende prosesser. Studien problematiserer også det sosiokulturelle perspektivet på læring og setter spørsmålstegn ved sider av samtidens paradigme.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleLæringskulturen i en kunnskapsintensiv organisasjon : En studie av Gard ASen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-10-11en_US
dc.creator.authorRamstad, Sissel Lyngværen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Ramstad, Sissel Lyngvær&rft.title=Læringskulturen i en kunnskapsintensiv organisasjon&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-15875en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo60553en_US
dc.contributor.supervisorTerje Grønningen_US
dc.identifier.bibsys071305440en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30964/1/MasteroppgavexDOLx22xmaix2007xSisselxLyngvxrxRamstad.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata