dc.date.accessioned | 2013-03-12T13:02:28Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T13:02:28Z | |
dc.date.issued | 2007 | en_US |
dc.date.submitted | 2007-03-15 | en_US |
dc.identifier.citation | Støyva, Anita. Implementering av Howard Gardners flerintelligensteori - suksessfaktorer, finnes de?. Hovedoppgave, University of Oslo, 2007 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/30911 | |
dc.description.abstract | Temaet i denne studien er aktuelt fordi både enkeltskoler og kommuner har valgt å innføre Gardners teori som sin pedagogiske plattform. Den nye læreplanen, Kultur for læring (2006), har tydelig fokus på tilpasset opplæring, og på skolen som lærende organisasjon.
Den nye læreplanen ”presser” skolene til å ta i bruk teorier og metoder som kan ivareta tilpasset opplæring, øke variasjon i undervisningen og sikre at elevene når kompestansemålene, og det stilles krav til at skolen utvikler endringskompetanse. Hovedmålet i denne studien er å finne ut om det finnes suksessfaktorer i forhold til å implementere Flerintelligensteorien. Å implementere ny teori krever endring. Endring er krevende dem som er involverte i prosessen. For å lykkes med et endringsarbeid kreves det ny kunnskap, både om det som skal implementeres, og om de prosessene et implementeringsarbeid medfører. Studien kan også være nyttig fordi det ikke finnes mye forskning på implementering av Flerintelligensteorien i Norge. Av arbeider som er gjort, kan det nevnes to evalueringsrapporter fra MILL-prosjektet i Skien kommune. MILL står for Mange Intelligenser, Lærinsstiler og Læringsstrategier. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.subject | implementering flerintelligensteorien intelligens skoleutvikling
endring samarbeid ledelse motivasjon tilpasset opplæring | en_US |
dc.title | Implementering av Howard Gardners flerintelligensteori - suksessfaktorer, finnes de? : en studie av grunnskolen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2007-08-23 | en_US |
dc.creator.author | Støyva, Anita | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::280 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Støyva, Anita&rft.title=Implementering av Howard Gardners flerintelligensteori - suksessfaktorer, finnes de?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-15025 | en_US |
dc.type.document | Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 54729 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Conrad Hagen, Universitetet i Stavanger | en_US |
dc.identifier.bibsys | 070854327 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30911/1/54729.pdf | |