Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:58:45Z
dc.date.available2013-03-12T12:58:45Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-02-27en_US
dc.identifier.citationEliassen, Kristine Høeg. Er dette en god dans?. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30885
dc.description.abstract1. PROBLEMOMRÅDE OG PROBLEMSTILLING Forskning viser at dans ikke blir godt nok ivaretatt i den norske skolen (Jacobsen 2003). Dette kan det være mange grunner til. En grunn er at lærerne mangler gode verktøy til bruk i denne undervisningen. Et slikt verktøy er kriterier. Forskning viser at det i norsk skole er mangel på eksplisitte fagrelaterte kriterier og at det er et behov for å utvikle kriterier i fag generelt og i dans spesifikt (Eliassen In press, Udir- 2006). Samtidig påpekes det at dans har visse særegenheter som kan gjøre identifiseringen av kriterier ekstra vanskelig (Philpott i Ross 1986, Steen 1998). Utgangspunktet for problemstillingen var derfor en undring og nysgjerrighet; Lar dansekunst seg fange inn? Er det i det hele tatt mulig å uttrykke dans ved hjelp av noen kriterier? Denne nysgjerrigheten ledet videre til nye spørsmål; Er det mulig å enes om noen kriterier i dans og i så fall hvilke? Ettersom det danses svært lite i norsk skole oppsøkte jeg en profesjonell norsk danseinstitusjon der dansen blir ivaretatt. Formålet med oppgaven er å utvikle et forslag til et kriterieverktøy basert på praksis ved en profesjonell norsk danseinstitusjon og danseteori. Et forslag som deretter kan brukes som et utgangspunkt for videre forskning på vurderingskriterier til bruk i kreativ dans i skolen. Følgende problemstilling ble valgt; Er det mulig å finne frem til etablerte faglige kriterier for vurdering av kreativ dans i skolen, i rådende danse – praksis og teori? 2. METODE OG KILDER Denne masteroppgaven er skrevet innen pedagogisk – og estetisk danseteori og er en empirisk orientert oppgave. Jeg har tatt utgangspunk i Grounded Theory og den induktive og empirinære tenkningen til Anselm Strauss og Juliet Corbin (1990), uten at metoden følges i sin helhet. Hovedkilden i oppgaven er Skolen for Samtidsdans (SFS), en 3-årig profesjonell danseutdannelse i Oslo. Studiet består av en forundersøkelse og en hovedundersøkelse ved denne skolen som strakk seg over en halvårsperiode vinteren og våren 2006. Hovedundersøkelsen tok utgangspunkt i prosjektet ”Kroppen min”. Dette var et soloprosjekt studentene gjennomførte fra mars – juni 2006. Fem lærere og 26 studenter i alderen 18-28 år var tilknyttet dette prosjektet. Jeg gjennomførte 25 observasjoner og 5 intervjuer. Til sammen besto materialet av 67 timer lydopptak som så ble til 275 sider transkribert tekst. Materialet ble kodet ved hjelp av softwareprogrammet Weft QDA, som er et svært enkelt CAQDAS program (Computer-Assisted Qualitative Data Analysis Software) og analysert både kvalitativt og kvantitativt (enkel frekvensanalyse). Ved siden av empiristudiet gjennomførte jeg også en teoretisk analyse. I denne analysen sammenliknet og drøftet jeg funn fra empiristudiet med fire kriteriekart funnet i danseteori. De fire kartene er utformet av Rudolf Laban (1980), Jaqueline M. Smith-Autard (2004), Gertrud Ericson (1996) og Janet Adshead (1988). På bakgrunn av funn og sammenfall utformet jeg en prototyp. Prototypen ble deretter sammenliknet med rådende undervisningsmodeller for kreativ dans i grunnskolen. 3. RESULTATER/ HOVEDKONKLUSJON Jeg fant 91 kriterier ved SFS. De fem viktigste kriteriene ved SFS knyttet til prosjektet ”Kroppen min” var; rom, tid, intensjon, energi og helhet. 71 % av kriteriene ved SFS var knyttet til komposisjon. Det vil si at lærerne ved SFS ga mest tilbakemeldinger på det koreografiske arbeidet knyttet til skapelsen av et kunstuttrykk. 16 av de 21 viktigste kriteriene ved SFS får støtte i danseteori. Alle de fem viktigste blir bekreftet. Det var fire kriterier som alle fem kartene hadde inkludert og det var de fire kriteriene; rom, rid, kraft og flyt. Disse fire kriteriene blir vurdert som helt essensielle kriterier når dans skal vurderes. Kriteriekartet utformet av Smith-Autard (2004) til bruk i kreativ dans i skolen hadde det største sammenfallet med kriteriene ved SFS. Hovedkonklusjonen i oppgaven er at det finnes faglige kriterier for vurdering i dans i praksis og teori. Mye tyder på at det finnes noen etablerte kriterier for vurdering i dans. Prototypen jeg utviklet foreslås som et meningsfullt og rimelig holdbart utgangspunkt for videre forskning på kriterier for vurdering i kreativ dans i skolen.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleEr dette en god dans? : En kvalitativ studie av kriterier for vurdering i dans ved en profesjonell ballettskole i Osloen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-05-04en_US
dc.creator.authorEliassen, Kristine Høegen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Eliassen, Kristine Høeg&rft.title=Er dette en god dans?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-14869en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo53509en_US
dc.contributor.supervisorTone Kvernbekk og Jorunn Spord Borgenen_US
dc.identifier.bibsys070655871en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30885/2/KristinexHxegxEliassenxxMasterxDUO.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata