Abstract
Tema og problemstilling
Masteroppgaven omhandler læring i norsk skole. I dagens skole finner man elever som varierer i prestasjoner. Slik vil det nok alltid være, men det er interessant når elever varierer i prestasjoner når de strengt tatt ikke burde gjøre det. En har nå blitt oppmerksom på at elevers evne til å selvregulere og bruke strategisk læring i skolen er sentrale prosesser som spiller inn på nettopp dette. Det innebærer blant annet å ha mulighet til å se når en lærer og hvordan en kan bruke ulike strategier for å oppnå læring. Når elevene altså er selvregulerte har det stor betydning om elever lykkes i skolen eller ikke. På bakgrunn av dette vil jeg forsøke å besvare følgende problemstilling;
Hvordan kan skolen legge til rette for at elever utvikler selvregulert læring, med fokus på PP-rådgiverens rolle?
Metode
Jeg har valgt å skrive en teoretisk oppgave og metoden har bestått i og bruke eksisterende teorier og forskningsdokumenter.
Kilder
De vurderingene som jeg har foretatt i oppgaven bygger hovedsakelig på kilder i form av ulike forskningsrapporter, nasjonale styringsdokumenter og artikler. Det vil si at kildene som er brukt både er av faktisk og normativ art.
Hovedkonklusjoner
Alle elever i norsk skole har krav på tilpasset opplæring. Opplæring handler om å legge til rette forholdene i ulike læringssituasjoner slik at elever får utnyttet sitt potensial for læring på en best mulig måte. For å nå dette målet er det nødvendig at lærerne har kompetanse og mulighet å følge opp hver enkelt elev. Lærerne møter utfordringer i en skole med svært ulike elever. For å bedre flere elevers evne til å lære er det viktig at de som skal jobbe med elevene har kunnskaper om hva som kan hindre elevene i å oppnå gode resultater og hva som fører til økt læring. Dette kan gjøres i samarbeid med PP-rådgiveren som ofte får kontakt med de elevene som har ekstra vansker i skolen.
Forskning om selvregulert læring viser at de ulike faktorene som spiller inn på dette som motivasjon, evne til å selvregulere og bruke strategier er av stor betydning for elevene om de lærer eller ikke. Det viser seg at de elevene som er selvregulerte i sin læring, presterer bedre på skolen enn de elevene som ikke viser denne evnen. Videre har en sett at ved å jobbe med disse faktorene, kan bedre flere elevers læring. Det er derfor svært viktig at lærerne og de som skal legge til rette for elevene vet hvordan de kan hjelpe slik at flest mulig elever oppnår selvregulert læring.
Ved å se på læringsmiljøet og hva som fører til økt læring vil det bidra til at flere elever kan prestere bedre. Tilpasset opplæring er et mål i norsk skole, og i samsvar med forskning om selvregulert læring. Læreren er en sentral skikkelse for både elever og for foreldrene. Undersøkelser viser at kompetanseutvikling hos lærerne kan ha stor effekt på elevenes læring. I tillegg viser forskning at hjemmet er viktig for elevenes læring. Det kan derfor tenkes å bedre flere elevers opplæringsvilkår hvis lærerne har gode kunnskaper om hvordan man skal oppnå et positivt samarbeid med foreldrene. Videre viser forskningen at hvor mye elevene er involvert i sin egen læring, spiller positivt inn på dem. Ved at elevene vet hva som kreves og kan påvirke sin egen hverdag vil føre til økt motivasjon.
Ulike tiltak for å bedre elevenes strategikunnskaper, vil også heve elevenes skoleprestasjoner i flere fag. I forhold til skriving i skolen er det mange utfordringer. Det er ulike grunner til at elever sliter med skrivingen. Det blir viktig å skape et godt miljø i skriving og at lærerne kan lære elevene ulike måter å tilnærme seg skrivingen på. Når man fokuserer på et godt miljø i skriving og får fulgt opp de elevene som trenger det mest, vil det kunne føre til at de utvikler sine skriveferdigheter. Ved å legge opp skriveoppgaver som motiverer og får elevene til å bruke ulike strategier.
PP-rådgiveren møter ofte de elevene som blir henvist på grunn av en vanske. Men i dag er PP-tjenestens arbeidsprofil også rettet mot å jobbe med skolen som system. Når skolen fungerer bra, virker det positivt inn på elevene. PP-rådgiveren har kompetanse og erfaring innenfor arbeid med enkeltelever og klasser. PP-tjenesten jobber som en uavhengig instans og kan dermed være viktig bidrag til å forstå lærernes utfordringer ut fra nye perspektiver.