dc.date.accessioned | 2013-03-12T13:04:54Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T13:04:54Z | |
dc.date.issued | 2006 | en_US |
dc.date.submitted | 2006-07-03 | en_US |
dc.identifier.citation | Thorstensen, Bente. Hørselshemmede barn. Hovedoppgave, University of Oslo, 2006 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/30818 | |
dc.description.abstract | Problemstilling:
Hvilke teorier innen moderne forskning kan gi oss ny innsikt om hørselshemmedes muligheter i tilegnelsen av norskspråklige ferdigheter, og derigjennom leseferdigheter på høyere kognitive nivåer?
Er dagens pedagogisk-politiske føringer som er lagt til grunn i opplæringen av hørselshemmede faglig forsvarlig når det gjelder cochleaimplanterte barn?
Teoretisk studie:
Forskning viser at barns språklige ferdigheter synes å ha sammenheng med det fonologiske systemet i arbeidsminnet. Hvordan dette systemet fungerer, synes å innvirke på mulighetene for å utvikle leseferdigheter på høyere kognitive nivåer. Fonologiske vansker synes dermed å ha konsekvenser for utvikling av leseevnen. Denne evnen har noe med å kunne manipulere de minste byggesteinene i talespråk, fonemene. Forskere enes om at lesevansker skyldes vanskeligheter i avkodingsprosessen med hensyn til fonemene. Med et hørselstap vil den fonologiske analysen og syntesen i ordavkoding ofte bli problematisk. Dette får mer eller mindre konsekvenser for forståelsen. Hørselshemmede må derfor tilegne seg et presist foneminventar. Til det trengs hjelp utenfra til å bli bevisst på alle talespråklydene og selv kunne nytte dem i talekommunikasjon.
Når det gjelder cochleaimplanterte barn med utviklingsbar hørselsfunksjon indikerer denne studien at for å utvikle funksjonelt talespråk må man ha fullt fokus på talespråk. Samtidig må barnet oppleve et reelt behov for å snakke norsk. Disse ferdighetene tar tid å lære. Årsaken skyldes først og fremst hørselstapet, auditive vansker. Lærer ikke barnet å rette oppmerksomheten mot talespråklyder på bevisste og aktive måter, synes de å bære økt risiko for utvikling av fonologiske vansker i tillegg.
Konklusjon:
I habiliteringen av cochleaimplanterte barn bør man satse fullt og helt på talespråk dersom målet er at de skal få best mulige tale-, lese- og skriveferdigheter. Det er dermed umulig å støtte en både/og -tilnærming, en opplæring basert på både tegnspråk og talespråk. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Hørselshemmede barn : talespråk eller tegnspråk : både/og eller enten/eller? : en teoretisk studie om forholdet mellom hørsel og fonologiske evner - konsekvenser for opplæringen av barn med cochleaimplantat | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2006-09-07 | en_US |
dc.creator.author | Thorstensen, Bente | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::280 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Thorstensen, Bente&rft.title=Hørselshemmede barn&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-12913 | en_US |
dc.type.document | Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 42546 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Eva-Signe Falkenberg, Ingebjørg Skaug | en_US |
dc.identifier.bibsys | 061413240 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30818/1/Thorstensen.pdf | |