Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:04:54Z
dc.date.available2013-03-12T13:04:54Z
dc.date.issued2006en_US
dc.date.submitted2006-07-03en_US
dc.identifier.citationThorstensen, Bente. Hørselshemmede barn. Hovedoppgave, University of Oslo, 2006en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30818
dc.description.abstractProblemstilling: Hvilke teorier innen moderne forskning kan gi oss ny innsikt om hørselshemmedes muligheter i tilegnelsen av norskspråklige ferdigheter, og derigjennom leseferdigheter på høyere kognitive nivåer? Er dagens pedagogisk-politiske føringer som er lagt til grunn i opplæringen av hørselshemmede faglig forsvarlig når det gjelder cochleaimplanterte barn? Teoretisk studie: Forskning viser at barns språklige ferdigheter synes å ha sammenheng med det fonologiske systemet i arbeidsminnet. Hvordan dette systemet fungerer, synes å innvirke på mulighetene for å utvikle leseferdigheter på høyere kognitive nivåer. Fonologiske vansker synes dermed å ha konsekvenser for utvikling av leseevnen. Denne evnen har noe med å kunne manipulere de minste byggesteinene i talespråk, fonemene. Forskere enes om at lesevansker skyldes vanskeligheter i avkodingsprosessen med hensyn til fonemene. Med et hørselstap vil den fonologiske analysen og syntesen i ordavkoding ofte bli problematisk. Dette får mer eller mindre konsekvenser for forståelsen. Hørselshemmede må derfor tilegne seg et presist foneminventar. Til det trengs hjelp utenfra til å bli bevisst på alle talespråklydene og selv kunne nytte dem i talekommunikasjon. Når det gjelder cochleaimplanterte barn med utviklingsbar hørselsfunksjon indikerer denne studien at for å utvikle funksjonelt talespråk må man ha fullt fokus på talespråk. Samtidig må barnet oppleve et reelt behov for å snakke norsk. Disse ferdighetene tar tid å lære. Årsaken skyldes først og fremst hørselstapet, auditive vansker. Lærer ikke barnet å rette oppmerksomheten mot talespråklyder på bevisste og aktive måter, synes de å bære økt risiko for utvikling av fonologiske vansker i tillegg. Konklusjon: I habiliteringen av cochleaimplanterte barn bør man satse fullt og helt på talespråk dersom målet er at de skal få best mulige tale-, lese- og skriveferdigheter. Det er dermed umulig å støtte en både/og -tilnærming, en opplæring basert på både tegnspråk og talespråk.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleHørselshemmede barn : talespråk eller tegnspråk : både/og eller enten/eller? : en teoretisk studie om forholdet mellom hørsel og fonologiske evner - konsekvenser for opplæringen av barn med cochleaimplantaten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-09-07en_US
dc.creator.authorThorstensen, Benteen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Thorstensen, Bente&rft.title=Hørselshemmede barn&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-12913en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo42546en_US
dc.contributor.supervisorEva-Signe Falkenberg, Ingebjørg Skaugen_US
dc.identifier.bibsys061413240en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30818/1/Thorstensen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata