Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:01:43Z
dc.date.available2013-03-12T13:01:43Z
dc.date.issued2006en_US
dc.date.submitted2006-06-05en_US
dc.identifier.citationEke, Siri Synnøve Rønning. En refleksjon over viljens og motivasjonens betydning for læring. Masteroppgave, University of Oslo, 2006en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30807
dc.description.abstractSAMMENDRAG AV HOVEDOPPGAVEN I PEDAGOGIKK TITTEL: En refleksjon over viljens og motivasjonens betydning for læring AV: Siri Synnøve Rønning Eke EKSAMEN: SEMESTER: Våren 2006 STIKKORD: Samspill mellom: Vilje – Motivasjon – Behov – Affekter - Læringsstrategier - Personvariabler Pedagogiske ideer: Vygotsky – Bruner - Dewey L06 – opptatt av vilje og motivasjon? Teoretisk bakgrunn: Oppgaven har et utgangspunkt i klassisk mestringsteori, Julius Kuhls tidlige teori om et handlingsforløp og hans PSI-teori, en teori om personlighetssystemenes interaksjon, som er utviklet senere. Kuhl ville med sin PSI-teori forsøke å integrere motivasjons-, vilje-, kognitive -, utviklings- og personlighetspsykologiske teorier. Dette gjenspeiles i oppgaven som tar for seg elementer fra alle disse områdene. Problemstillinger: Oppgavens ordlyd; en refleksjon over viljens og motivasjonens betydning for læring indikerer at begge fenomener har innvirkning på et individs utvikling. Oppgaven tar for seg følgende problemstillinger i tilknytning til motivasjon og vilje: - Hvordan foregår samspillet mellom vilje og motivasjon? - Hvilke pedagogiske ideer kan være av betydning for regulering av vilje og motivasjon? - L06 – opptatt av vilje og motivasjon? Konklusjon: Samspillet mellom vilje og motivasjon inkluderer behov, affekter, prosesser, strategier og selvregulering. Utfallet av samspillet er avhengig av individets tidligere erfaringer. Viljens og motivasjonens betydning for læring er avhengig av i hvor stor grad individet oppleverlæringssituasjonen som tilfredsstillelse av behov. De pedagogiske ideene skissert i oppgaven har sine utspring fra Bruner, Dewey og Vygotsky og gir bl.a. en forestilling om demokratiske metoder, ærlighet i undervisningen og veiledning. I den generelle delen av L06 er det forsvinnende få henvisninger til vilje og motivasjon. Om det kan ha noen innvirkning på pedagogers oppmerksomhet på viljens og motivasjonens betydning for er læring er det ikke tatt stilling til i denne oppgaven.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleEn refleksjon over viljens og motivasjonens betydning for læringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-09-13en_US
dc.creator.authorEke, Siri Synnøve Rønningen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Eke, Siri Synnøve Rønning&rft.title=En refleksjon over viljens og motivasjonens betydning for læring&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-12967en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo41923en_US
dc.contributor.supervisorGunnar Bjørnebekken_US
dc.identifier.bibsys061446041en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30807/1/masterx01a.06.0613pkt.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata