Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:57:50Z
dc.date.available2013-03-12T12:57:50Z
dc.date.issued2006en_US
dc.date.submitted2006-05-29en_US
dc.identifier.citationDalvang, Tone. Undersøkelseslandskap som tilnærming til arbeidet med matematikkvansker . Masteroppgave, University of Oslo, 2006en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30802
dc.description.abstractSammendrag Studien beskriver læringsteori fra et sosiokulturelt perspektiv. Den tar opp betydningen av kontekst i læringssammenheng. Den peker på at læring er et sosialt foretak, at mening skapes mellom individer. Studien legger vekt på språket og kommunikasjonens betydning for læring, at det bør få konsekvenser for kommunikasjonsformer i klasserommet, og konsekvenser for mediering. Den vektlegger at læring er deltagelse i praksisfellesskap, fordi læring er distribuert. Mennesket er virksomt og lærer gjennom sin virksomhet. Studien beskriver undersøkelseslandskap som en måte å legge til rette for matematikklæring som kan være en variasjon til ”tradisjonelle” arbeidsformer i faget. Undersøkelseslandskapet inviterer elevene til læringsaktivitet gjennom tematisk tilnærming eller iscenesettelse. Læringsaktivitetene er undersøkende, drøftende og samarbeidende. Studien viser at de didaktiske momentene fra læringsteorien dekkes av undersøkelseslandskapet. Et matematikkprosjekt tolkes og beskrives, teksten kalles tannfellingsteksten. Den analyseres i lys av læringsteori og teori om undersøkelseslandskap. Analysearbeidet frembringer seks hovedperspektiv fra matematikkprosjektet. Prosjektet trer tydeligere frem gjennom analysen, samtidig som analysen utvikler begrepet undersøkelseslandskap. Analysen utvikler begrepet undersøkelseslandskap slik at det kan føres inn i en ny kontekst; matematikkvanskefeltet. Det er vanskelig å beskrive matematikkvanskefeltet. Det fins sprikende forskning å hente informasjon fra. Det fins mange utfordringer, spesielt hva angår inkludering. Studien fremhever undersøkelseslandskapets muligheter til å endre holdninger til matematikkvanskene og variere tiltakene.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleUndersøkelseslandskap som tilnærming til arbeidet med matematikkvansker : - et redskap for mestring?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-09-13en_US
dc.creator.authorDalvang, Toneen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Dalvang, Tone&rft.title=Undersøkelseslandskap som tilnærming til arbeidet med matematikkvansker &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-12971en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo41686en_US
dc.contributor.supervisorMarit Johnsen Høines (hovedveileder) Kirsti Klette (biveileder)en_US
dc.identifier.bibsys061452157en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30802/1/formatx13xkonvertering.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata