Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:56:12Z
dc.date.available2013-03-12T12:56:12Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2005-12-01en_US
dc.identifier.citationRoksvåg, Cathrine. "Er vår begrensning vårt største potensial?". Masteroppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30767
dc.description.abstract1. Tema og problemstilling Denne avhandlingens tema er handlingsrommet som fenomen. I avhandlingen argumenterer jeg for at det i alle handlingsrom eksisterer en form for disiplin. Mitt utgangspunkt har vært å se på hvordan handlingsrommets disiplin påvirker individets tenkning, handling, læring og utvikling, og i hvilken grad individet er seg disiplinen bevisst. Min problemstilling er som følger; "Handlingsrommets disiplin - en mulighet og/eller begrensning?" Avhandlingens teoretiske grunnlag er i stor grad bygget på teorier av Hannah Arendt og Michel Foucault. For å eksemplifisere og utdype handlingens tema og problemstilling, tar jeg også for meg et konkret handlingsrom - scenekunstens handlingsrom. Her ser jeg på hvilke muligheter og begrensninger som uttrykkes gjennom dette handlingsrommets disiplin, samt hvilket potensial handlingsrommet "gir". Gjennom dette eksempelet er min intensjon å fokusere på individet som en aktiv deltaker med mulighet til å foreta valg. Jeg ser også på den overføringsverdi presentasjonen av scenekunstens handlingsrom har for andre former for handlingsrom. Her viser jeg fortrinnsvis til pedagogisk relevante handlingsrom, eksempelvis veiledning og undervisning. 2.Teori og metode En teoretisk diskusjon av denne avhandlingens hovedbegreper; disiplin, handlingsrom og handlingsrommets potensial, danner grunnlaget som denne avhandlingen er bygget på. Mine hovedkilder i denne diskusjonen er Hannah Arendt og Michel Foucault. Andre sentrale forfattere i denne avhandlingen er Peter L. Berger og Thomas Luckmann. Jeg har valgt en kvalitativ tilnærming til min presentasjon og diskusjon av handlingsrommets potensial - representert gjennom scenekunstens handlingsrom. Et intervju med en regissø danner bakteppet for min tilnærming til, og diskusjon av dette handlingsrommets potensial. I tillegg utgjør Erving Goffmans teorier, med utgangspunkt i hans teatermetafor, et sentralt bidrag i denne diskusjonen. Utgangspunktet til denne diskusjonen er en firetrinns modell eller fremgangsmåte. Intervjuets spørsmål er utarbeidet med bakgrunn i denne modellens fire punkter. Hensikten er å definere handlingsrommets disiplin, dets kriterier og standarder, samt dets muligheter og begrensningerfor til slutt å kunne "avdekke" handlingsrommets potensial. 3. Konklusjon Individets tenkning, handling, læring og utviklingpåvirkes av en allestedsnærværende disiplin. Avhandlingens definisjon av disiplin er som følger; "Disiplin er et sosialt fenomen som oppstår og uttrykkes gjennom de strukturer, forventninger, normer og relasjoner som individene bevisst eller ubevisst forholder seg til og legger til grunn for sine handlinger." Disiplinen har ulike uttrykk, den endrer seg over tid og kan fremstå som både skjult og åpen. Den vil alltid være til stede i en eller annen form i samtlige handlingsrom invidet befinner seg i. Handlingsrom defineres som;" Et handlingsrom etableres og eksisterer i ulike sosiale kontekster gjennom individers tilstedeværelse og interaksjon." I denne avhandlingen har jeg sett på i hvilken grad individet er seg denne disiplinen bevisst, hvordan den påvirker individets tenkning, handling og valg og hvilke muligheter og begrensninger den kan føre til. Med utgangspunkt i min hovedproblemstilling ("Handlingsrommets disiplin - em mulighet og/eller begrensning?") argumenterer jeg for at disiplinen inneholder både muligheter og begrensninger, men at disse verken er uforanderlige eller absolutte. Ulike faktorer spiller inn i denne sammenheng. HVordan individet møter de ulike handlingsrommenes forutsetninger har sitt utgangspunkt i indivdets tidligere erfaringer, opplevelser og kunnskap, det vil si dets livshistorie. Det som av et individ oppleves som en begrensning, kan av andre oppfattes som en mulighet. I møtet ned begrensningen står individet ovenfor et valg. Denne avhandlingens tittel er som følger; "Er vår begrensning vårt største potensial?". Min intensjon med denne avhandlingen har vært å argumentere for viktigheten av at individet har en bevissthet knyttet til disiplinenes tilstedeværelse, dens form og uttrykk. Disiplinen er et sosialt, det vil si menneskeskapt fenomen, og det betyr at den også kan endres av mennesker. Den er ikke underlagt naturgitte betingelser. Gjennom tenkningen (det indre handlingsrom) kan individet "tre ut" av sin virkelighet (det ytre handlingsrom). Ved å skape en avstand til sin virkelighet, kan individet gjennom refleksjon innse at det finnes handlingsalternativer og dermed erkjenne at det har et valg. I individets mulighet til å velge, til å igangsette nye handlinger ligger dets mulighet til å realisere sitt potensial. Forutsetningen er individets bevissthet av disiplinen som fenomen. Som Pascal uttrykker det; "Menneskets begrensning fremtrer nemlig meget klarere hos dem som ikke kjenner den, enn hos dem som er seg den bevisst." (Pascal referert i Bourdieu, 1999:136).nor
dc.language.isonoben_US
dc.title"Er vår begrensning vårt største potensial?"en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-03-02en_US
dc.creator.authorRoksvåg, Cathrineen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Roksvåg, Cathrine&rft.title="Er vår begrensning vårt største potensial?"&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-11859en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo33705en_US
dc.contributor.supervisorJanicke Heldal Strayen_US
dc.identifier.bibsys060374616en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30767/1/33705.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata