Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:57:51Z
dc.date.available2013-03-12T12:57:51Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2005-10-17en_US
dc.identifier.citationMæland, Toril. Læreren som leder. Hovedoppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30753
dc.description.abstractPROBLEMOMRÅDE Denne studien har fokus på klasseledelse, og handler om hvilke utfordringer lærere opplever i skolen i dag i forhold til deres rolle som ledere. Hensikten har bl.a. vært å undersøke om de endringer vi kan se i samfunn og skole i dag stiller andre krav til lærerens lederoppgave. Det har også vært et mål å studere hvordan en kan utvikle klasseledelse. I studien blir det i den sammenheng prøvd ut en refleksjonsmodell for å undersøke om denne kan ha en funksjon for utvikling som klasseleder. Målet med studien har vært: få bedre innsikt i klasseledelse og hva lærerne opplever som utfordrende i forhold til deres rolle som ledere i klassen å undersøke om innholdsfokusert refleksjon ved hjelp av CLASS har en funksjon som metode for utvikling som klasseleder. TEORI: Siden studien har flere innfallsvinkler til klasseledelse, har det vært nødvendig med flere teoretiske perspektiv. Det teoretiske grunnlaget om endringer i skolen bygger i hovedsak på Andy Hargreaves teorier. Han viser hvordan lærerne og læreryrket har endret seg de siste årene, og peker på det postmoderne samfunnets motstridende muligheter og krav. Lærerens lederrolle må betraktes i lys av disse endringene. Skolen er også preget av endringer i synet på læring. I dag er det vanlig å snakke om å legge til rette for læring, og at elevene lærer på forskjellige måter. Hvilke konsekvenser vil dette få for lærerrollen? Det nye læringssynet har ført til større vektlegging av læreren som veileder. Større grad av veiledning kan begrunnes i Lev Vygotskys teori om læring og utvikling. Vygotsky tillegger samarbeidet eller samhandlingen med mer kompetente personer avgjørende betydning i elevens læringsprosesser. Begreper som den nærmeste utviklingssonen, stillasbasert læring og situert læring har derfor fått en sentral plass i denne oppgaven. I oppgaven defineres klasseledelse som det arbeidet læreren i samarbeid med elevene gjør for å utvikle positive læringsmiljø. Dette viser at klasseledelse og teorier om undervisning og læring må ses på under ett. En klassiker innen teori om klasseledelse er Walter Doyle. Hans teorier er framdeles aktuelle, og er blitt videreutviklet av andre forfattere det vises til i denne studien. Teori knyttet til refleksjonsopplegget bygger i hovedsak på Handal og Lauvås teori om reflekterende veiledning, og på Staub og Wests teori om Content-Focused Coaching. Refleksjonene har hatt utgangspunkt i et bestemt innhold, og har vært knyttet til videoopptak av undervisning. METODE: Jeg har valgt det kvalitative forskningsintervju som metode for å innhente informasjon om hva lærerne opplever som utfordrende som ledere i klassen. Fem lærere ved en ungdomsskole har deltatt i undersøkelsen. Intervjuene har hatt fokus på begreper knyttet til deres rolle som ledere. For å undersøke om innholdsfokusert refleksjon kunne føre til utvikling innen klasseledelse, reflekterte lærerne over videoopptak av deres undervisning med utgangspunkt i begrepene i CLASS. CLASS er en forskningsbasert observasjonsmanual som består av 10 begreper som skal vurderes ved hjelp av videoopptak. Data fremskaffet gjennom observasjon ble dermed brukt som metode både for å skaffe informasjon om hva som skjer i klasserommet, og som grunnlag for refleksjon. Data som forteller noe om en eventuell utvikling, er basert på informantenes og min subjektive oppfatning av tiltaket. RESULTATER: Teorien i oppgaven viser at man må fokusere på utvikling av læringsmiljø i skolen i arbeidet for å fremme læring. I dette arbeidet ser det ut til at klasseledelse er en viktig faktor. Dermed er det mye som taler for at det fortsatt er aktuelt å fokusere på dette temaet. Resultatene viser at lærerne er opptatt av sin rolle som veiledere i samtalene om klasseledelse. De opplever motstridende krav og forventninger, og disse utfordringene ser ut til å være knyttet til endringer i undervisnings- og arbeidsmåter. På den ene siden føler de seg bundet av et detaljert og innholdsrikt pensum i læreplanen, en læreplan som på den andre siden legger opp til stor grad av elevaktivitet, elevmedbestemmelse og elevansvar. De gir uttrykk for forståelse for at elevene lærer på forskjellige måter, men ser ut til å finne det vanskelig å ta så mye hensyn til dette som en burde på grunn av organisatoriske og læreplanmessige forhold. Noen av læreruttalelsene kan tyde på at mye av deres daglig virke strider mot det de egentlig tror på. Refleksjonsopplegget ble prøvd ut for å undersøke om det kunne brukes som metode for utvikling som klasseleder. Resultatene tyder på at refleksjonene kan ha ført til en utvikling innen visse felter, og at klasseledelse er ett av disse feltene. En viktig betraktning i denne sammenheng er at tiltaket omfatter både intervjuene og refleksjonene. Mye tyder på at intervjusamtalene utgjorde et viktig element i refleksjonsprosessen. Forskningsdesignet er imidlertid av en slik art at resultatene baserer seg på informantenes og mine subjektive oppfatninger, og må dermed sies å gi usikre data. Den mest positive effekten av tiltaket slik det ble gjennomført ser likevel ut til å være erfaringer lærerne gjorde ved å reflektere over sin egen og andres undervisning sammen med kolleger. Informantene gir uttrykk for at de syntes det var interessant og lærerikt å delta i undersøkelsen, de opplevde begrepene i CLASS som relevante og meningsfulle, og de gir uttrykk for at tiltaket virket bevisstgjørende i forhold til mange sider ved deres rolle i klasserommet. Resultatene kan tyde på at man ved å fokusere på et bestemt innhold på ulike måter gjennom systematisk refleksjon kan oppnå utvikling innen et felt. Svarene tyder på behov for tilsvarende former for lærersamarbeid, og at denne form for lærersamarbeid kan fremme utvikling og læring.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleLæreren som leder : en kvalitativ undersøkelse av utfordringer lærere opplever som ledere i klassen, og utprøving av innholdsfokusert refleksjon som metode for utvikling som klasselederen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-03-02en_US
dc.creator.authorMæland, Torilen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Mæland, Toril&rft.title=Læreren som leder&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-11848en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo31422en_US
dc.contributor.supervisorThor Arnfinn Klevenen_US
dc.identifier.bibsys060370750en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata