Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:00:16Z
dc.date.available2013-03-12T13:00:16Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2005-06-20en_US
dc.identifier.citationBjordal, Christine Marie. Traineeprogram som karrierevei. Hovedoppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30731
dc.description.abstractProblemområde Traineeprogrammer fremstår i dag som populært, både blant organisasjoner og potensielle deltakere. Flere og flere organisasjoner oppretter traineeprogram og det blir stadig flere søkere til programmene. En vanlig uttalt målsetning for organisasjoner som har traineeprogram er muligheten det gir for utvikling av fremtidige ledere og spesialister i organisasjonen. Med bakgrunn i traineers orienteringer i henhold til arbeid og karriere, vil jeg i denne oppgaven belyse traineeprogram som en karrierevei. Samsvarer traineenes målsetninger med å være trainee med organisasjonenes målsetninger? Videre drøftes det i hvilken grad traineeprogram kan betraktes som velegnet for å rekruttere dyktige medarbeidere til organisasjonen. De konkrete problemstillingene som behandles i oppgaven er: 1. Hvordan oppfatter traineer traineeprogram som en karrierevei? 2. Kan traineeprogram betraktes som en velegnet måte å rekruttere dyktige medarbeidere på? Metode / Kilder: Oppgavens problemstillinger belyses gjennom både en teorietisk og en empirisk tilnærming. Innsamlingen av data er gjort gjennom kvalitative intervjuer av traineer i tre ulike konsern, henholdsvis Storebrand, Elkem og Schibsted. Undersøkelsen består av i alt 17 intervjuer. Det empiriske materialet analyseres og drøftes i lys av teoretisk litteratur. Jeg har spesielt benyttet litteratur innenfor områdene ungdomsforskning, karriereteori, læringsteori, organisasjonsteori og ledelsesteori. Jeg har valgt å bruke teoriene på en utfyllende og utforskende måte for å kunne belyse empirien fra flere ulike ståsted. Dette innebærer at jeg ikke nødvendigvis presenterer teorien eller kildene i sin helhet, men ut fra relevans til oppgaven. Resultater / Hovedkonklusjoner: Gjennom analysen går det frem at traineene er opptatt av å være i bevegelse og stadig utvikling. De er lystorienterte og er opptatt av at jobben må være gøy og spennende. Traineene søker kontinuerlig etter nye opplevelser som de kan bruke i prosessen med å realisere seg selv. Videre er karriere for dem ensbetydende med egen utvikling. De fremstår med andre ord som mindre opptatt av karriere i tradisjonell forstand, der målet er hierarkisk bevegelse innad i en organisasjon. Utfordrende arbeidsoppgaver, utvikling og spenning fremstår som viktigere enn stillingstittel og posisjon. Det å være trainee blir betraktet som attraktivt blant nyutdannede i dag. De organisasjonene som markedsfører at de har traineeprogram, vil med andre ord kunne rekruttere noen av de beste nyutdannede til organisasjonen. Spørsmålet er om organisasjonen vil klare å beholde dem på lengre sikt. Traineene utvikler mindre grad tilhørighet til organisasjonen, men de er likevel lojale så lenge de er ansatt der, i form av at de bruker mye tid og oppmerksomhet på jobben. De utvikler derimot i hovedsak tilhørighet til seg selv og egen karriere. Traineene fremstår med et kortsiktig fokus på det å være trainee. De er opptatt av betydningen traineestillingen har for dem her og nå. De betrakter traineeprogram som karrierevei, blant annet fordi de ser på det som en arena for læring og utvikling. I tillegg kan traineeprogram fungere som en arena for synliggjøring i organisasjonen. På denne måten kan traineeprogram fungere som et ”utstillingsvindu” der traineene kan vise seg frem. I denne sammenhengen er det traineeprogrammets symbolske funksjoner som fremstår som relevant for traineene. Organisasjonene har et derimot et mer langsiktig perspektiv på det å ha traineeprogram. De søker å utvikle fremtidige ledere og spesialister i organisasjonen. Dette fremstår som et paradoks til traineenes orienteringer. Det går også frem at traineeprogram i stor grad støtter opp under og forsterker traineenes individualistiske orientering, istedenfor at de blir innlemmet i den bestående kulturen i organisasjonen. Traineeprogram vil derfor kunne fungere som et springbrett i form av at det gjør traineene attraktive for jobber utenfor konsernet, fremfor å lime dem til fremtidige jobber innenfor konsernet. Selv om traineene ikke velger å bli i organisasjonen etter traineeprogrammets slutt, trenger ikke traineeprogram nødvendigvis betraktes som et mindre vellykket tiltak for organisasjonens del. Det at organisasjonen har et traineeprogram kan blant annet være med å si noe om at organisasjonen er nytenkende og effektiv, og på denne måten være med på å gjøre organisasjonen til en attraktiv arbeidsplass, for også andre potensielle arbeidstakere. I denne sammenhengen er det programmets symbolske verdier som står i fokus. Det som er viktig å merke seg er at symbolske verdier kan endres raskt. Det at traineeprogram fremstår som attraktivt i dag, gir ingen garantier for morgendagen.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleTraineeprogram som karrierevei : en empirisk studie av traineers forståelse av arbeid og karriereen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2005-10-04en_US
dc.creator.authorBjordal, Christine Marieen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Bjordal, Christine Marie&rft.title=Traineeprogram som karrierevei&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-11180en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo28228en_US
dc.contributor.supervisorLeif Lahn, Berit Karsethen_US
dc.identifier.bibsys05178923xen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30731/1/Hovedoppgavebjordal.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata