Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:55:47Z
dc.date.available2013-03-12T12:55:47Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2005-05-18en_US
dc.identifier.citationAune, Gerd Fossen. Skolen i informasjonssamfunnet. Hovedoppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30715
dc.description.abstractSammendrag: STIKKORD: Informasjonssamfunnet- konsekvenser for skolen. Ny elev og lærerrolle Nytt læringsparadigme – sosialkonstruktivistisk fundament Skolen som lærende organisasjon/Nettverksbygging Digital kompetanse/”Information Literacy”/ Kunnskapsproduksjon PROBLEMOMRÅDE: Den raske informasjonstilgangen har bla ført til at samfunnet vårt er i rask og kontinuerlig endring, hvilket innebærer stadig nye utfordringer for skolen. Informasjons- og kommunikasjonsteknologien er et komplisert verktøy med mange implikasjoner, og begrunnelsene for å ta den i bruk i skolen må gjøres på skolens egne premisser. Jeg vil i denne oppgaven undersøke hva slags utfordringer skolen står ovenfor i denne sammenheng og hva slags konsekvenser det vil vil få for skolen som organisasjon, for innholdet, pedagogikken og læringssynet som råder der. Jeg vil undersøke hvordan skolen i informasjons- og kunnskapssamfunnet vil se ut, og hva slags kunnskaper og ferdigheter det vil bli viktig å beherske i det 21. århundre. METODE: Jeg hadde lest om skolene på New Zealand hvor de har kommet ganske langt mht. til implementering av IKT i skolen. Jeg bestemte meg for reise dit for å studere deres modell for profesjonelt utviklingsarbeid,The Cluster School Project, og hva slags erfaringer de har gjort så langt. Utgangspunktet for undersøkelsen har basis i sosialkonstruktivistisk teori med hermeneutisk forankring. Jeg ønsket å studere skoler som utmerket seg i sin bruk av IKT for om mulig å lære av deres praksis og se på hvordan eventuelt overføre deres praksis til den norske skolen. I konstruktive forskningsopplegg kan det ideelle eller eksepsjonelle eksemplet være det man kan generalisere innsikter fra. Det ideelle eksemplet kan analyseres og brukes som noe som viser muligheten for en bedre virkelighet for andre. Jeg har valgt kvalitativ forskningsintervju som metode for å innhente informasjon om hvordan implementering kan og bør skje ut i fra en mest mulig helhetlig tilnærming, som inkluderer alle de elementer som jeg mener bør må være på plass for å lykkes. Informantene har vært mennesker på mange forskjellige nivå i skolesystemet, helt fra departementsnivå, ansvarlige for hele prosjektet, forskere på Universitet, rektorer og lærere. Analysen av det innsamlede materialet presenteres etter meningsfortetning som metode. TEORIER: Det teoretiske grunnlaget for prosjektet er sosialkonstruktivismen som bl a bygger på Lev Vygotskys teori om hvordan kognitiv utvikling skjer. Stikkord blir det sosiale miljøets og språkets betydning for begrepsdannelse, tanke- og hukommelsesfunksjonene, stillasbygging og den nærmeste utviklingssonen. Mediering er et viktig begrep hos Vygotsky, siden all handling er mediert av ulike redskaper. Datamaskinen er ett av de moderne brukte kulturelle redskapene eller artefaktene, og bruk av datamaskinen sees i lys av det sosiokulturelle perspektivet, basert på Jean Lave og Etienne Wengers forskning på læringsfellesskap, situert læring og teorier om artefakter og transparens. Seymour Paperts teori om distribuert konstruksjonisme tar utgangspunkt i Piagets konstruktivistiske teorier om at læring er en aktiv prosess, hvor mennesket aktivt konstruerer kunnskap ut i fra sine egne erfaringer i verden. Salomons distribuerte kognisjonsteori om at kognisjon og intelligens er noe som vokser fram i en persons interaksjon med omgivelsen, er utgangspunkt for å ta i bruk datanettverk for å forenkle utviklingen av kunnskapsnettverk. Forståelse oppstår ikke ved at man passivt gjentar noe, men ved å være aktiv, eksperimenterende og reflekterende. John Deweys idéer om barns utvikling og utdanning tar utgangspunkt i autentiske erfaringer. Han understreket betydningen av engasjement ved å stille spørsmål, studere, tenke igjennom, vurdere alternative mulighter og komme fram til et resultat med utgangspunkt i bevis. Det kan knyttes opp til problembasert undervisning og ”Information Literacy”. Det samme gjelder hans syn på å oppdra barn og ungdom til å bli demokratiske og aktive borgere og kritisk tenkende mennesker. OPPSUMMERING: New Zealand er godt i gang med å utvikle en skole for det 21. århundre, en skole som de kaller ”The Information Literate School”. Studiene på NZ viser at skal man lykkes med å implementere IKT i skolen, er en robust opplæringspakke for lærerne, som både koster penger og tar tid, helt nødvendig. Skolen må bli en lærende organisasjon og være deltakere i kunnskapsnettverk. Det innebærer videre en ny pedagogikk og en ny elev- og lærerrolle, hvor fokus skifter fra undervisning til læring. Bruk av IKT er ikke et mål i seg selv, men et middel for å komme dit man ønsker, nemlig bedre læringsutbytte og å utvikle ”Information Literacy”, som er en helt nødvendig ferdighet for å ta seg fram i den informasjonsflommen som omgir oss til enhver tid. Det innebærer bl. a. å gjøre elevene til kritiske tenkere. Metakognisjon, dvs. kunnskap om og kontroll over eget kognitivt apparat, blir viktig for å overføre læring til nye sammenhenger, en grunnleggende ferdighet i et samfunn med livslang læring.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleSkolen i informasjonssamfunnet : kunnskapsbygging, forståelse og kunnskapsdeling : fra kunnskapskonsumenter til kunnskapsprodusenter : en skole for det 21. århundre (The Information literate School)en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-05-02en_US
dc.creator.authorAune, Gerd Fossenen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Aune, Gerd Fossen&rft.title=Skolen i informasjonssamfunnet&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-12166en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo27388en_US
dc.contributor.supervisorSvein Østeruden_US
dc.identifier.bibsys060748478en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30715/1/fossenaune.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata